Mariee Sioux is een singer-songwriter uit Nevada City, California, die vooral bekend is als stadgenoot en soortgenoot van Joanna Newsom. Waar Joanna Newsom debuteerde toen de onder meerdere namen (alt-folk, psych-folk, freak-folk, etc.) bekend geworden alternatieve folk floreerde, was Mariee Sioux eigenlijk net wat te laat met haar platen. Haar debuut Faces In The Rocks verscheen in 2007 en toen hadden we misschien net wat teveel platen in het genre voor onze kiezen gekregen. Het debuut van Mariee Sioux werd onlangs opnieuw uitgebracht en ook op vinyl geperst, zodat ik alsnog kennis kon maken met de muziek van de Amerikaanse. Het bleek een bijzonder aangename kennismaking, want waar veel platen in het alt-folk genre uiteindelijk vervielen in gekunstelde aanstellerij maakte Mariee Sioux in 2007 een vergeten prachtplaat. Het is een plaat die het predicaat alt-folk overigens maar ten dele verdient, wat persoonlijk doet de muziek van Mariee Sioux me nauwelijks denken aan die van stadgenoot Joanna Newsom. Wanneer ik het vergelijkingsmateriaal in Nevada City blijf zoeken, kom ik uit bij Alela Diane (naar verluid de buurvrouw van Mariee Sioux), al is ook dat een vergelijking die maar ten dele stand houdt. De naam Mariee Sioux verraadt een Indiaanse afkomst of in ieder geval interesse voor de cultuur van de oorspronkelijke bewoners van de Verenigde Staten en deze is hoorbaar op Faces In The Rocks. Dit is voor een belangrijk deel de verdienste van producer en multi-instrumentalist Gentle Thunder (klinkt ook al niet als een doorsnee Amerikaan), die Faces In The Rocks verrijkt met traditioneel aandoende fluitjes en percussie. Het geeft de verder vooral op traditionele folk gebaseerde muziek van Mariee Sioux een geheel eigen geluid. Wat Faces In The Rocks onderscheidt van de platen waarmee het debuut van Mariee Sioux in 2007 werd vergeleken is het feit dat de opvallende instrumenten niet alleen maar bedoeld zijn voor goedkoop effectbejag. De bijzondere instrumentatie, de stem van Mariee Sioux en haar intieme luisterliedjes vormen een organisch geheel. Het is een geheel dat makkelijker aansluit bij de psychedelische folk uit de jaren 60 dan bij de alternatieve folk van een jaar of 10 geleden of de folkpop van het moment. De muziek van Mariee Sioux heeft op een of andere manier een bijna bezwerend karakter, maar Faces In The Rocks is zeker geen zware kost. Mariee Sioux beschikt over een zeer aangenaam stemgeluid en ook de instrumentatie voelt stemmig en prettig aan. Omdat Mariee Sioux ook nog eens een getalenteerd songwriter is en een geheel eigen gitaargeluid heeft, is Faces In The Rocks een plaat die in 2007 veel meer aandacht had verdiend dan de plaat uiteindelijk heeft gekregen. Het is gelukkig niet te laat voor eerherstel, want ook zeven jaar na dato is Faces In The Rocks een mooie en frisse plaat die met gemak weet op te vallen in het enorme aanbod van het moment. Ik vind het in ieder geval een van de uitschieters van het moment. Hulde daarom voor degene die deze plaat opnieuw heeft uitgebracht. Tot slot: ga dat horen, ook als je allergisch bent voor de verschillende verschijningsvormen van de alternatieve folk. Erwin Zijleman