Oh Susanna. Het is voor mij een naam die me minstens een jaar of tien mee terug neemt in de tijd. Het alter ego van de Canadese singer-songwriter Suzie Ungerleider maakte in 2001 op mij een onuitwisbare indruk met het geweldige Sleepy Little Sailor, dat ik uitvoerig bejubelde in de roemruchte nieuwsbrief van Plato Den Haag (Plato.NL).
Sleepy Little Sailor ging dankzij deze nieuwsbrief in redelijke aantallen over de toonbank van de helaas niet meer bestaande Haagse vestiging van Plato, wat gezien het feit dat de plaat alleen via obscure import kon worden verkregen best opmerkelijk was, maar hier bleef het ook direct bij.
Twee jaar later verscheen er nog een titelloze plaat van Oh Susanna en weer wat later de cd Short Stories, maar deze moesten het toch doen zonder de magie van Sleepy Little Sailor. Ondanks het feit dat deze platen wel in Nederland werden uitgebracht deden ze niet veel.
De afgelopen jaren heb ik helemaal niet meer aan Oh Susanna gedacht, maar bijna uit het niets was er een paar weken geleden opeens Namedropper, dat overigens veel te lang op mijn digitale stapel is blijven liggen, want ook uit het oor is uit het hart. Zonde, want de terugkeer van Oh Susanna is er één om in te lijsten.
Direct in de eerste track is er weer die heerlijke stem van Suzie Ungerleider. Het is een stem die het best tot zijn recht komt in rootssongs met een vleugje pop of popsongs met veel roots, zoals je wilt. Het zijn deze songs die domineren op het opvallend sterke Namedropper.
Hoewel ik Suzie Ungerleider ken als een bijzonder getalenteerd singer-songwriter schreef ze geen van de songs op Namedropper zelf. Voor Namedropper leunde Oh Susanna volledig op de songwriting skills van bevriende Canadese muzikanten als Ron Sexsmith, Royal Wood, Luke Doucet, Amelia Curran en Melissa McClelland. Stuk voor stuk muzikanten aan wie je het schrijven van een memorabele popsong wel kunt toevertrouwen.
Op aanraden van producer Jim Bryson koos Suzie Ungerleider niet voor het vertolken van bekende songs van haar muzikale vrienden, maar schreven deze vrienden voor Namedropper gloednieuwe songs. Het zijn stuk voor stuk prachtige songs, die in uitstekende handen blijken bij Oh Susanna en haar op het lijf zijn geschreven.
Namedropper is een voornamelijk ingetogen plaat met sfeervolle, vaak wat lieflijke rootspopliedjes. Het heeft vaak wel wat van de platen van 10,000 Maniacs, al beschikt Suzie Ungerleider over een veel toegankelijkere stem dan Natalie Merchant. Ik kan me beroerder vergelijkingsmateriaal bedenken.
Namedropper is een plaat die hoorbaar met veel liefde en plezier is gemaakt. De songs zijn stuk voor stuk uitstekend en al deze songs worden zowel in muzikaal als in vocaal opzicht met veel passie uitgevoerd. Namedropper is zo’n plaat die heel makkelijk weet te verleiden, want wat ligt het allemaal lekker in het gehoor, maar het blijkt uiteindelijk ook nog eens veel meer dan slechts een vluchtige verleiding, want iedere keer zijn de songs op Namedropper me weer iets dierbaarder.
Om de terugkeer van Oh Susanna te vieren heb ik ook Sleepy Little Sailor weer eens uit de kast gehaald. Namedropper is een hele andere plaat, maar minder is hij zeker niet. Liefhebbers van toegankelijke, gloedvolle, maar ook emotievolle rootspop horen deze op het moment echt niet veel beter dan op deze geweldige comeback van Suzie Ungerleider’s Oh Susanna. Zeer warm aanbevolen derhalve. Erwin Zijleman