Michael Trent en Cary Ann Hearst uit Charleston, South Carolina, zijn niet alleen een paar, maar vormen sinds 2008 ook het duo Shovels & Rope. Dat heeft inmiddels een aantal platen opgeleverd, waaronder het onlangs verschenen Little Seeds.
Little Seeds werd me de afgelopen weken meerdere keren zeer enthousiast aanbevolen, maar de plaat is nog veel beter dan ik op basis van deze aanbevelingen kon vermoeden.
Er zijn binnen de Americana momenteel heel wat man-vrouw duo’s, maar geen van deze duo’s klinkt als Shovels & Rope.
Michael Trent en Cary Ann Hearst overtuigen op Little Seeds met een enorme hoeveelheid passie en energie. Deze wordt in een deel van de tracks ondersteund door opvallend rauw gitaarwerk. Met name in de wat stevigere songs zijn invloeden uit de punk net zo belangrijk als invloeden uit de folk en de country, maar Shovels & Rope kan ook diep onder de huid kruipen met ingetogen en indringende rootssongs vol melancholie. De sprong van garagerock stampers naar countryballads lijkt op het eerste gehoor wat groot, maar het voorziet Little Seeds uiteindelijk van veel energie en dynamiek.
Shovels & Rope moet het op haar vijfde plaat niet hebben van muzikale hoogstandjes. De instrumentatie op Little Seeds is rauw en meedogenloos of sober en intiem en in beide gevallen klinkt het lekker, maar worden vooral de stemmen van Michael Trent en Cary Ann Hearst fraai en trefzeker ondersteund.
Het zijn stemmen die in hun uppie waarschijnlijk niet zo heel bijzonder zijn, maar wanneer de twee muzikanten uit South Carolina samen zingen gebeurt er iets. In de ingetogen songs grijpt de emotie in de stemmen je bij de keel, terwijl de stevigere songs zoveel energie uitstralen dat alle vermoeidheid als sneeuw voor de zon is verdwenen.
In eerste instantie heb ik vooral genoten van de energieke, aanstekelijke en indringende songs van Shovels & Rope, maar omdat ik steeds meer gevoel hoorde in de vocalen, heb ik me uiteindelijk ook wat in de achtergronden van de plaat verdiept.
We maken allemaal wel eens wat mee, maar de verhalen die de basis vormden voor Little Seeds grenzen aan het ongelooflijke. Michael Trent en Cary Ann Hearst werden voor de opnamen van de plaat geconfronteerd met de geboorte van hun kind op de achterbank van een auto, de Alzheimer van de vader van Michael die vervolgens bij hen introk en de moord op een gezamenlijke vriend. Het verklaart de intensiteit van de plaat, die door deze achtergrond nog mooier en indrukwekkender is geworden.
Het heeft er voor gezorgd dat ik inmiddels compleet stuk ben van deze mooie en bijzondere plaat, die het echt verdiend om beluisterd en vervolgens gekoesterd te worden. Erwin Zijleman