Kllo (voorheen Klo) is een Australisch duo dat bestaat uit Chloe Kaul en Simon Lam, die in het dagelijks leven ook elkaars nicht/neef zijn. Simon Lam tekent op het debuut van de band voor de elektronica en de productie, terwijl Chloe Kaul zorgt voor de zang en wat extra keyboards.
Backwater hoort thuis in het overvolle hokje van de elektronica, maar ik vind de plaat een stuk spannender en leuker dan de meeste andere platen in dit hokje.
Nu ben ik helemaal niet zo gek op elektronische popmuziek en al helemaal niet als er flink geflirt wordt met de dansvloer, maar het debuut van Kllo heeft wat.
Zeker wanneer Kllo kiest voor een wat meer loom en ingetogen geluid, heeft het geluid van het Australische duo raakvlakken met de bezwerende geluid van The Xx, maar Chloe Kaul en Simon Lam kunnen ook flink uitpakken met muziek die het goed zal doen op de dansvloer en opvalt door het gebruik van ritmes die zo lijken weggelopen uit de 2-step of UK garage.
Hier blijft het niet bij, want het Australische tweetal heeft ook goed geluisterd naar de wat meer elektronisch ingekleurde platen binnen de R&B, heeft raakvlakken met de meer elektronisch ingekleurde platen van Everything But The Girl en heeft hiernaast een zwak voor aanstekelijke pop.
Binnen het bovenstaande zie ik eerlijk gezegd maar heel weinig overeenkomsten met mijn muzikale voorkeuren, maar desondanks ben ik erg te spreken over het debuut van Kllo. Backwater flirt af en toe erg nadrukkelijk met de dansvloer, maar het debuut van Chloe Kaul en Simon Lam heeft toch vooral een benevelende uitwerking, waarin de band niet alleen raakt aan The Xx, maar ook aan Portishead in haar meest elektronische momenten.
Zeker wanner Kllo het tempo laag houdt, de beats niet laat ontsporen en niet al te heftig uitpakt met alle elektronica, is Backwater een bijna rustgevende maar toch ook spannende plaat. Simon Lam heeft een goed oor voor heerlijk dromerige klanken, maar stopt er ook steeds allerlei verfrissende accenten in, waardoor de muziek van Kllo sprankelt en verrast.
Ook met Chloe Kaul heeft Kllo een sterk wapen in handen. De Australische beschikt over een warm en aangenaam stemgeluid dat vanwege het laagje soul uitstekend tot zijn recht komt in de songs met wat meer R&B tinten, maar ze kan ook heerlijk onderkoeld zingen wanneer haar neef kiest voor een wat killer en meer tegendraads klankentapijt.
Waar bij veel van de soortgenoten van Kllo de beats uiteindelijk domineren, zijn het bij het Australische duo de mooie en sfeervolle klanken en het goede gevoel voor melodieuze popmuziek die het meest in het oor springen.
Van platen als Backwater van Kllo moet ik er persoonlijk zeker niet teveel horen, maar zo op zijn tijd kan ik een elektronisch uitstapje als dat van het Australische duo zeer waarderen. Backwater doet het uitstekend op de achtergrond, maar de plaat wordt beter wanneer je de complexe ritmes en de uit meerdere lagen bestaande klankentapijten probeert te ontrafelen en wanneer je volledig open staat voor de mooie stem van Chloe Kaul. Backwater groeit in dat geval flink, maar het mysterie blijft. Aangename plaat. Erwin Zijleman
De digitale versie van Backwater van Kllo is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van het tweetal: https://kllosounds.bandcamp.com/album/backwater-uk-eu-japan-edition.