Shana Cleveland imponeerde vorig jaar met de band La Luz en doet nu solo hetzelfde, al is het wel op totaal andere wijze
De al zo mooie zomer van 2018 werd nog veel mooier toen Floating Features van La Luz verscheen. Bandlid Shana Cleveland duikt nu op met een album dat totaal anders klinkt dan het album van haar band. Night Of The Worm Moon is een akoestische en vooral folk georienteerd album, dat direct indruk maakt, maar vervolgens pas alle geheimen prijsgeeft. De instrumentatie zit vol fraai akoestisch gitaarspel en mooie details, de songs maken uitstapjes richting country en vooral psychedelica en Shana Cleveland overtuigt met prachtig dromerige vocalen die het wonderschone album naar een nog hoger plan tillen. Verrassend mooi album.
Shana Cleveland kende ik tot voor kort uitsluitend van de uit Seattle, Washington, afkomstige band La Luz. Deze voor haar laatste album tijdelijk naar het zonnige California uitgeweken band blies me nog geen jaar geleden compleet van mijn sokken met het uitstekende, door niemand minder dan Dan Auberbach geproduceerde, Floating Features.
Op het derde album van La Luz imponeerden Shana Cleveland en haar bandgenoten met een buitengewoon opwindende mix van garagerock, psychedelische rock, Westcoast pop en dreampop, met een flinke dosis Surf als bijzondere bonus. La Luz klonk op het geweldige Floating Features als het geslaagde huwelijk van Mazzy Star en The Mamas & The Papas, ingezegend door de onlangs overleden Dick Dale, aka The King of Surf.
Het andere werk van Shana Cleveland kende ik tot voor kort niet, maar blijkt zeer de moeite waard. Met de band The Curious Mystery maakte de singer-songwriter uit Seattle twee albums die zich ergens tussen Cowboy Junkies en Mazzy Star manouvreerden, terwijl ze een jaar of vrier geleden met The Sandcastles het uiterst sobere en tegen psych-folk aanleunende Oh Man, Cover the Ground maakte.
En nu is er dus het uitsluitend onder haar eigen naam verschenen Night Of The Worm Moon, waarop Shana Cleveland zich wederom manifesteert als een zeer getalenteerd folkie. Op haar eerste echte soloalbum strooit Shana Cleveland driftig met mooie ingetogen folksongs. Het zijn songs die zijn gebouwd op een basis van akoestische gitaren, die vervolgens verder is ingekleurd met wonderschone en vaak wat sprookjesachtig aandoende klanken.
Het past allemaal prachtig bij de dromerige zang van Shana Cleveland, die laat horen dat haar stem het ook in dit genre uitstekend doet. Night Of The Worm Moon sluit aan bij de alternatieve folkplaten die Devendra Banhart en zijn soortgenoten aan het begin van het millennium maakten, maar is hierdoor ook niet ver verwijderd van de psychologische folk uit de jaren 60. Zeker wanneer de instrumentatie wordt aangevuld met breed uitwaaiende gitaren doet ook dit album van Shana Cleveland wat denken aan Mazzy Star, maar invloeden uit de folk domineren dit keer.
Zeker op het eerste gehoor is Night Of The Worm Moon een uitermate sobere plaat, maar de instrumentatie blijkt bij herhaalde beluistering veel rijker te zijn dan je in eerste instantie vermoedt. Het akoestische gitaarspel is soms eenvoudig, maar kan zomaar omslaan in complex fingerpicking spel, wat de muziek van Shana Cleveland een bezwerend karakter geeft. Het zijn klanken die in een aantal tracks worden aangevuld met een voorzichtig jankende pedal steel, met melancholisch klinkende strijkers of met donkere en dreigende klanken, waardoor Night Of The Worm Moon een gevarieerde plaat is.
De instrumentatie wordt bij herhaalde beluistering alleen maar mooier en hetzelfde geldt eigenlijk voor de stem van Shana Cleveland, die kan klinken als een zweverige folkie of als een bezwerende priesteres. Het levert een plaat op die direct intrigeert en voorzichtig vermaakt, maar die pas na meerdere keren horen haar ware schoonheid prijsgeeft. Na de prachtplaat van La Luz de tweede grote verrassing van Shana Cleveland binnen een jaar. Erwin Zijleman
De muziek van Shana Cleveland is ook verkrijgbaar via haar bandcamp pagina: https://shanacleveland.bandcamp.com/album/night-of-the-worm-moon.