Ook ik heb Real Me van Brit Taylor vorig jaar laten liggen en ik was helaas niet de enige. Het is zonde, want het debuutalbum van de singer-songwriter uit Tennessee is een verrassend sterk album. Enerzijds vanwege de persoonlijke teksten en de mooie stem van Brit Taylor en anderzijds vanwege de sterke songs en het mooie geluid op Real Me. Het is een geluid waarin een randje pop niet wordt geschuwd, maar Brit Taylor schuift ook flink op richting de traditionele country van weleer. Ondanks de persoonlijke misère en de hang naar traditionele country, is Real Me echter ook een licht verteerbaar album dat zeker ook optimisme uitstraalt. Absoluut een belofte deze Brit Taylor.
Real Me, het debuut van de Amerikaanse singer-songwriter Brit Taylor, verscheen in de laatste weken van het jaar en dat waren zelfs in 2020 weken waarin nieuwe releases makkelijk ondersneeuwden.
Het heeft er voor gezorgd dat het debuut van de singer-songwriter uit Tennessee het vooralsnog moet doen met slechts een handjevol positieve Amerikaanse recensies (waarvan wel een aantal in gerenommeerde tijdschriften) en dat het album in Europa helaas nauwelijks of zelfs helemaal geen aandacht heeft gekregen. Dat is jammer want het debuut van Brit Taylor is een uitstekend album dat zeer in de smaak zal vallen bij liefhebbers van country met een vleugje pop.
Brit Taylor verruilde al op haar zeventiende haar geboortegrond in Kentucky voor het blinkende licht van Nashville en kreeg haar leven binnen een paar jaar aardig op de rails. Ze studeerde af, ze haalde een muziekdeal binnen, trad in het huwelijk en kocht een huis in de buurt van Nashville.
Een universitaire opleiding kan je niet meer worden afgenomen, maar de rest van het leven van Brit Taylor viel in duigen toen haar huwelijk op de klippen liep en ze de boel financieel niet meer rond kon breien. Een diep dal was het resultaat, maar toen Brit Taylor de kans kreeg om een aantal songs te schrijven met Black Keys voorman en producer Dan Auerbach ging ze, op haar dertigste, weer op zoek naar de pieken.
De eerste piek luistert naar de naam Real Me en is zoals gezegd een uitstekend debuutalbum. Zoals de titel van het album al doet vermoeden, is het een persoonlijk album geworden, waarop Brit Taylor op zoek gaat naar zichzelf en alle ellende van de afgelopen jaren een plekje geeft.
De songs die ze schreef met Dan Auerbach vormden de basis voor het album dat uiteindelijk werd geproduceerd door Dave Brainard. Ik noemde Real Me hierboven een album dat waarschijnlijk in de smaak zal vallen bij liefhebbers van country met een vleugje pop en dat is echt iets anders dan countrypop zoals deze de afgelopen jaren in Nashville wordt gemaakt.
In een aantal tracks op het album schuift Brit Taylor voorzichtig op richting de muziek van Kacey Musgraves, die binnen de countrypop op eenzame hoogte staat, maar minstens net zo vaak kiest Brit Taylor voor veel traditioneler aandoende countrymuziek. Het is de countrymuziek die we kennen uit de jaren 70, waarin de snik in de stem nog een sterk wapen was. Ook Brit Taylor beschikt over een fraaie snik, maar ze zet deze subtiel in, waardoor haar songs nooit over de top zijn.
Real Me werd geïnspireerd door de nodige ellende, maar het is een album waarop hoorbaar met veel plezier muziek wordt gemaakt. De instrumentatie is gloedvol en kan zowel met modernere als met wat traditionelere invloeden uit de voeten. Het is een stemmige instrumentatie, met hier en daar ook flink wat strijkers en uiteraard de onmisbare pedal steel en het is een instrumentatie die bijzonder fraai kleurt bij de stem van Brit Taylor, die haar persoonlijke songs vol gevoel maar ook vol souplesse vertolkt.
Het is al jaren dringen in dit genre, maar hoe vaker ik naar het debuutalbum van Brit Taylor luister, hoe aangenamer het wordt en hoe meer het me raakt. Alle reden dus om alsnog stil te staan bij dit album uit de laatste weken van 2020. Erwin Zijleman
Het debuutalbum van Brit Taylor is verkrijgbaar via haar eigen webshop: https://www.brittaylormusic.com/store.