Nu het buiten zo af en toe al flink koud is, begin ik te verlangen naar muziek die in staat is om de gevoelstemperatuur een aantal graden te laten stijgen. Aline Frazão maakt op haar debuut Clave Bantu muziek die over dit vermogen beschikt. Aline Frazão werd geboren in de Angolese hoofdstad Luanda, maar woont en werkt inmiddels al weer een aantal jaren in de Portugese hoofdstad Lissabon. Luanda en Lissabon staan beide bekend als muzikale smeltkroezen die ruimte bieden aan zeer uiteenlopende invloeden en dat is te horen op het debuut van Aline Frazão. Direct bij eerste beluistering van Clave Bantu was ik aangenaam verrast door de over het algemeen zonnige en vaak zelfs wat broeierige klanken op het debuut van de Angolese muzikante, maar inmiddels raak ik ook steeds meer geboeid door de knappe en avontuurlijke wijze waarop Aline Frazão muziek uit meerdere windstreken met elkaar weet te verbinden. Op Clave Bantu hoor ik allereerst volop invloeden uit de Afrikaanse en Kaapverdische muziek. Deze invloeden zorgen samen met flink wat elementen uit de Braziliaanse bossanova voor de verwarmende zonnestralen op Clave Bantu. In een volgende laag domineren de invloeden uit de Portugese fado muziek. Deze invloeden zorgen voor de emotie en bezieling in de muziek van Aline Frazão. Deze muziek krijgt tenslotte een toegankelijk tintje door invloeden uit de pop en wat extra avontuur door invloeden uit de jazz. Door de buitengewoon knappe wijze waarop Aline Frazão deze toch wel uiteenlopende invloeden weet te verwerken, is Clave Bantu uiteindelijk een intrigerende plaat die steeds weer nieuwe dingen laat horen. Ik krijg het door alle spanning en avontuur nog net wat warmer dan door alleen de zonnige klanken, waardoor Clave Bantu uiteindelijk meer effect sorteert dan ik bij eerste beluistering had verwacht. De afgelopen jaren zijn er vanuit Lissabon meer jonge muzikanten opgedoken die wisten te imponeren met een mix van uiteenlopende invloeden, maar ik vond ze geen van allen zo goed als Aline Frazão. Met de verassende mix van uiteenlopende invloeden zijn we er immers nog niet. Aline Frazão blinkt ook nog eens uit in het schrijven van buitengewoon aangename popliedjes met een twist en de jonge Angolese beschikt ook nog eens over een krachtig en veelkleurig stemgeluid dat net zo makkelijk aangenaam vermaakt of diep onder de huid kruipt. Ik kan er nog wat superlatieven tegenaan gooien, maar de boodschap zal duidelijk zijn. Aline Frazão heeft met Clave Bantu een plaat gemaakt die de winter buiten de deur houdt, maar is er bovendien in geslaagd om een plaat af te leveren die intrigeert en imponeert. Aline Frazão is een enorme aanwinst voor het World-genre, maar verdient ook de aandacht van iedere muziekliefhebber die open staat voor een zonnige, originele en vakkundig in elkaar gestoken verrassing. Erwin Zijleman Aline Frazão is de komende twee weken te zien op de Nederlandse podia: