04 november 2013

Pearl Jam - Lightning Bolt

Een nieuwe plaat van Pearl Jam? Ik heb hem eerlijk gezegd bewust een tijdje op de stapel laten liggen. De band uit Seattle heeft de pech dat het 22 jaar geleden debuteerde met een plaat die echt nooit meer kan worden overtroffen. Vergeleken met het in alle opzichten briljante Ten kan een nieuwe plaat van Pearl Jam eigenlijk alleen maar tegenvallen en meestal flink ook. Pearl Jam maakte na Ten weliswaar nog een stapel platen van een niveau waarvan de gemiddelde rockband alleen maar kan dromen, maar vergeleken met Ten waren het stuk voor stuk weinig opzienbarende platen. De band had wel een tijdje het patent op het uitbrengen van prima live-platen, maar als je er in een paar jaar tijd tientallen of misschien zelfs wel honderden uitbrengt (een aantal tours werden volledig op cd uitgebracht), is de lol er na een tijdje wel af. Mede hierdoor had ik tot voor kort al zeker tien jaar niet meer naar een Pearl Jam plaat geluisterd, maar uiteindelijk vond ik dat Lightning Bolt toch op zijn minst een kans verdiende. Ik zal er geen doekjes om winden: ook Lightning Bolt kan niet in de schaduw staan van Ten, maar heb ik de afgelopen tijd een betere rockplaat gehoord dan Lightning Bolt van Pearl Jam? Ik denk het eigenlijk niet. Lightning Bolt is een recht voor zijn raap rockplaat, maar het is ook een rockplaat die overloopt van energie en bezieling. Natuurlijk wordt er voortgeborduurd op de gloriejaren van weleer, maar op Lightning Bolt durft Pearl Jam ook te kiezen voor songs die zich niet beperken tot de gebaande paden van het Pearl Jam geluid. De ene keer doet de band dit door te kiezen voor net wat rauwere songs, maar de band durft ook zeker gas terug te nemen. Lightning Bolt laat weer goed horen wat een fantastische zanger Eddie Vedder is, maar ook het geweldige gitaarwerk en de zeer solide ritmesectie maken indruk op de nieuwe plaat van de band uit Seattle. Pearl Jam maakte op Ten vooral indruk met haar gedrevenheid en energie en deze zijn voor een belangrijk deel terug op Lightning Bolt. De nieuwe plaat van Pearl Jam is een geïnspireerd klinkende plaat die uit de speakers knalt en waar het plezier van af spat. Met name de eerste tracks op de plaat zijn geweldig. Hierna zakt het wel iets in, maar het blijft beter dan de concurrentie. Een geweldige plaat derhalve, maar helaas is dat verdomde Ten er ook nog; het is voor de band zelf waarschijnlijk ook om moedeloos van te worden. Lightning Bolt is als ik goed heb geteld de tiende plaat van Pearl Jam en het is wat mij betreft de plaat die het niveau van Ten het dichtst benaderd. Lightning Bolt had daarom wat mij betreft ook 10 of Tenth mogen heten, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om de naam, maar om de muziek. Deze is op Lightning Bolt van een verrassend hoog niveau. Prima plaat die in ieder geval meer verdient dan de kansloze vergelijking met de klassieker Ten. Erwin Zijleman