13 april 2024

The Reds, Pinks & Purples - Unwishing Well

The Reds, Pinks & Purples nemen je album voor album mee terug naar de jaren 80 en ook Unwishing Well lijkt weer zo weggelopen uit dit decennium en had destijds met de allerbeste albums mee gekund
Nog geen vijf jaar geleden maakte de Amerikaanse muzikant Glenn Donaldson een onuitwisbare indruk met het eerste album van zijn band The Reds, Pinks & Purples. Sindsdien schudt de muzikant uit San Francisco de onweerstaanbaar lekkere popsongs met een sterke jaren 80 vibe in razend tempo uit de mouw. De albums van The Reds, Pinks & Purples worden zo langzamerhand misschien net wat minder verrassend, maar in kwalitatief opzicht houdt Glenn Donaldson de stijgende lijn nog altijd vast. Unwishing Well is een bijzonder aangename trip door vervlogen tijden, maar ook in het hier en nu verleiden de bitterzoete popsongs van The Reds, Pinks & Purples meedogenloos.



Het is nog niet eens vijf jaar geleden dat de Amerikaanse muzikant Glenn Donaldson voor het eerst opdook met zijn band The Reds, Pinks & Purples. De muzikant uit San Francisco is in die kleine vijf jaar bijzonder productief gebleken. Het oeuvre van The Reds, Pinks & Purples bestaat inmiddels uit zeven albums, een handvol EP’s en een stapeltje singles en alles is wat mij betreft even onweerstaanbaar. 

Als ik luister naar de muziek van The Reds, Pinks & Purples zet een tijdmachine me in één keer terug naar de jaren 80 en komen flarden van al mijn favoriete albums uit dit decennium en het eerste deel van de jaren 90 voorbij. Ik was in de jaren 80 in muzikaal opzicht zeker niet eenkennig, maar als de albums van The Reds, Pinks & Purples in de jaren 80 waren verschenen weet ik wel wat destijds mijn favoriete band was geweest. 

De albums die Glenn Donaldson onder de naam The Reds, Pinks & Purples maakt zijn op het eerste gehoor grotendeels inwisselbaar. Het is dan ook niet zo gek dat ik in al mijn recensies van de albums van de band ongeveer dezelfde woorden gebruik. Ook het deze week verschenen Unwishing Well is een album dat mooie herinneringen uit de jaren 80 naar boven haalt, dat strooit met zonnestralen, dat meedogenloos verleidt met heerlijk melodieuze songs, dat uitnodigt tot eindeloos wegdromen en dat nostalgie combineert met een beetje melancholie. 

Ook Unwishing Well is weer een album dat uitnodigt tot het noemen van namen en dat levert bij mij vooral namen van muzikale helden uit de jaren 80 op, waaronder ook dit keer die van The La’s, Felt, The Smiths, Aztec Camera, The Lotus Eaters, Lloyd Cole & The Commotions en China Crisis. Ik kan daar nog een heleboel namen aan toevoegen, maar de muziek van Glenn Donaldson klinkt inmiddels toch vooral als de muziek van The Reds, Pinks & Purples. 

Ik ben de afgelopen dagen weer eens door het inmiddels rijke oeuvre van de band gegaan en hoewel de muziek van de band de afgelopen vijf jaar uit grotendeels dezelfde ingrediënten bestaat, hoor ik nog altijd groei op de albums van de band uit San Francisco. Vergeleken met Anxiety Art, het album waar het in 2019 allemaal mee begon, klinkt Unwishing Well echt veel beter. 

Ook in muzikaal en vocaal opzicht staat Glenn Donaldson zeker niet stil, waardoor Unwishing Well op zijn minst net zo memorabel is als de vorige albums van The Reds, Pinks & Purples. Ik vind het gitaarwerk op het nieuwe album nog net wat mooier en veelzijdiger en ook de stem van de Amerikaanse muzikant is nog net wat aansprekender dan op de vorige albums. 

Er komt, zeker wanneer Glenn Donaldson zo productief blijft als in de afgelopen jaren en wanneer muzikale vernieuwing uitblijft, absoluut een moment waarop het oeuvre van zijn band groot genoeg is, maar dat moment is met Unwishing Well nog zeker niet bereikt. Ook het zevende album van The Reds, Pinks & Purples is een album vol (bitter)zoete verleiding en ook dit keer is het een album dat in de jaren 80 met de allerbeste albums mee zou hebben gekund. 

Dat het album verschijnt op een moment dat de lente nogmaals probeert om de winter definitief te verdrijven kan ook geen toeval zijn, want een mooie lentedag wordt nog wat mooier met Unwishing Well door de oortjes, koptelefoon of speakers. Goed nieuws dus dit nieuwe album van The Reds, Pinks & Purples. Erwin Zijleman

De muziek van The Reds, Pinks & Purples is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse band: https://theredspinksandpurples.bandcamp.com/album/unwishing-well-3.


Unwishing Well van The Reds, Pinks & Purples is verkrijgbaar via de Mania webshop: