05 april 2024

Chastity Belt - Live Laugh Love

Chastity Belt deed het door de soloalbums van Julia Shapiro en de coronapandemie een tijdje rustig aan, maar hervindt de goede vorm op het wat meer ingetogen en heerlijk melodieuze Live Laugh Love
Chastity Belt begon ruim tien jaar geleden als een behoorlijk ruwe band, maar daar is niet veel meer van te horen op het deze week verschenen Live Laugh Love. De invloeden uit de noiserock zijn grotendeels verdwenen uit het geluid van de band en hebben plaatsgemaakt voor een lome en vooral ingetogen mix van dreampop en indierock. Het is een geluid dat mij persoonlijk wel aanspreekt. Het fraaie gitaarwerk van Julia Shapiro en Lydia Lund komt beter tot zijn recht en dat geldt ook voor de zang van Julia Shapiro. Live Laugh Love is verder gevuld met heerlijk melodieuze en wat dromerige songs. Het is andere koek dan op de vroege albums van de Amerikaanse band, maar ik vind het heerlijk.



Ik heb tot dusver wel wat met de muziek van de Amerikaanse band Chastity Belt. Op No Regerts (geen typo) uit 2013, Time To Go Home uit 2015 en I Used To Spend So Much Time Alone uit 2017 vermaakten Julia Shapiro, Annie Truscott, Gretchen Grimm en Lydia Lund met een mix van indierock, noiserock en dreampop. De muziek van Chastity Belt werd meer dan eens vergeleken met de muziek van Sleater-Kinney en dat was wat mij betreft een vergelijking waar de band die werd opgericht in Walla Walla, Washington, trots op mocht zijn. 

Datzelfde Sleater-Kinney nam in 2019 de afslag richting pop en hoewel Chastity Belt op haar in 2019 verschenen titelloze album koos voor een wat minder stevig geluid, bleef de inmiddels vanuit Seattle opererende band wat mij betreft aan de goede kant van de streep, al was dat een mening die niet door alle fans van het eerste uur werd gedeeld. 

Vervolgens maakte zangeres Julia Shapiro twee uitstekende soloalbums, waarop met name invloeden uit de shoegaze en dreampop domineerden. Het zijn albums die ik zelf misschien nog wel beter vond dan de albums van Chastity Belt (vooral Zorked uit 2021 is prachtig), waardoor ik met toch wel hooggespannen verwachtingen begon aan het nieuwe album van de band. 

Het deze week verschenen Live Laugh Love ligt in het verlengde van het alweer bijna vijf jaar oude vorige album en laat vergeleken met dit album een nog wat minder ruw geluid horen. De conclusie is dan ook gerechtvaardigd dat Julia Shapiro, Annie Truscott, Gretchen Grimm en Lydia Lund hun wilde haren inmiddels kwijt zijn. Of dat erg is hangt vooral af van de persoonlijke smaak. Liefhebbers van het ruigere, stekeligere en compromisloze werk van Chastity Belt vinden op Live Laugh Love waarschijnlijk niet veel van hun gading, terwijl liefhebbers van het melodieuzere en meer ingetogen werk van de Amerikaanse band waarschijnlijk goed uit de voeten kunnen met het nieuwe album. 

Zelf behoor ik kennelijk tot de laatste categorie, want het nieuwe album van Chastity Belt bevalt me echt uitstekend. Ik heb altijd wel wat met de wat nonchalante of zelfs onderkoelde zang van Julia Shapiro en ook haar gitaarwerk is op het nieuwe album van Chastity Belt van hoog niveau. Het is gitaarwerk dat fraai overwaait in dat van Lydia Lund, waarna Annie Truscott en Gretchen Grimm laten horen dat ze een zeer degelijke ritmesectie zijn. 

Ik kan me best voorstellen dat een deel van de liefhebbers van het vroege werk van Chastity Belt het nieuwe album wat gezapig vindt, maar zelf heb ik wel wat met de lome en melodieuze songs op het album. Chastity Belt begon ooit als studentenbandje en dat klinkt nu eenmaal anders dan een bandje van een stel dertigers die al even meedraaien in de muziekindustrie. 

Chastity Belt heeft, mede door de coronapandemie, lang kunnen werken aan het nieuwe album, wat ook ongetwijfeld heeft gezorgd voor minder scherpe randjes en ruwe kantjes. Ik vind het persoonlijk allemaal geen probleem. Integendeel zelfs, want Live Laugh Love vind ik zelf het meest aansprekende Chastity Belt album tot dusver. In muzikaal opzicht zit het allemaal knapper in elkaar dan in het verleden, de zang is echt prima en de songs geven mij stuk voor stuk een goed gevoel. Ik ben er blij mee. Erwin Zijleman

De muziek van Chastity Belt is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse band: https://chastity-belt.bandcamp.com/album/live-laugh-love.


Live Laugh Love van Chastity Belt is verkrijgbaar via de Mania webshop: