Voordat ik de nieuwe plaat van de Amerikaanse singer-songwriter Charlie Faye kon ontdekken, moest ik eerst een roadtrip door een flink deel van de Verenigde Staten maken. Ik leerde Charlie Faye immers kennen via het in 2011 verschenen Travels With Charlie; een plaat die in tien verschillende steden werd opgenomen en deel uitmaakte van een tien maanden durende roadtrip langs tien steden in alle uithoeken van de Verenigde Staten. Travels With Charlie kan ik iedere liefhebber van vrouwelijke singer-songwriters aanraden, maar ook de nieuwe plaat van Charlie Faye is zeer de moeite waard. Voor You Were Fine, You Weren’t Even Lonely verruilde Charlie Faye haar vaste thuisbasis Austin, Texas, voor een studio in Los Angeles, waar ze neerstreek met Jen Condos, Jay Bellerose, Will Sexton, Lynne Earls en incidenteel Greg Leisz; stuk voor stuk muzikanten die hun sporen in de rootsmuziek ruimschoots verdiend hebben. Hoewel de plaat voor een belangrijk deel in het teken staat van de in verval geraakte relatie van Charlie Faye en Will Sexton, is het een warme en ontspannen klinkende plaat. Charlie Faye is geboren en getogen in Austin, Texas, maar voelt zich in muzikaal opzicht uitstekend thuis in Los Angeles. You Were Fine, You Weren’t Even Lonely doet me vooral denken aan de singer-songwriter muziek die in de jaren 70 rond Los Angeles werd gemaakt en heeft hiernaast wel wat van Fleetwood Mac. Omdat relatieperikelen centraal staan en beide hoofdrolspelers op de plaat te horen zijn, heeft Charlie Faye met haar nieuwe plaat haar eigen Rumours gemaakt en dat legt de lat voor de plaat erg hoog. You Were Fine, You Weren’t Even Lonely overtuigt desondanks vrij makkelijk. Charlie Faye schrijft lekker in het gehoor liggende popliedjes die met gelijke delen singer-songwriter muziek, Americana en 70s pop zijn voorzien van een warm en aangenaam geluid. Ook de stem van Charlie Faye kan worden getypeerd als warm en aangenaam, waardoor You Were Fine, You Weren’t Even Lonely aanvoelt als een warm bad. Charlie Faye zocht op haar vorige plaat naar nieuwe invloeden en een nieuw geluid, maar kiest op haar nieuwe plaat vooral voor de muziek waarmee ze is opgegroeid. Het resultaat is een heerlijke plaat, die misschien geen nieuwe of hele spannende dingen laat horen, maar wel buitengewoon lekker klinkt en vooralsnog alleen maar mooier en indringender wordt. Liefhebbers van de meer traditionele rootsmuziek zullen de plaat waarschijnlijk wat te glad en te poppy vinden, maar liefhebbers van vrouwelijke singer-songwriters die niet vies zijn van roots en pop krijgen een plaat in handen die al vrij snel behoorlijk verslavend is. Luisteren is daarom niet zonder gevaar. Erwin Zijleman
You Were Fine, You Weren’t Even Lonely van Charlie Faye ligt in Nederland nog niet in de winkel, maar is verkrijgbaar via cdbaby (http://www.cdbaby.com/cd/charliefaye4).