25 september 2012

Carice van Houten - See You On The Ice

Toen actrice Carice van Houten enkele maanden geleden haar eerste cd aankondigde, stonden de critici en cynici direct met geslepen zwaarden klaar, want waarom moest een actrice zo nodig een plaat maken. Zelf was ik eigenlijk wel benieuwd naar de muzikale verrichtingen van één van de meest interessante actrices die ons land rijk is, al is het maar omdat de track record van zingende actrices helemaal niet zo slecht is (denk aan Juliette Lewis, Charlotte Gainsbourg en Scarlett Johansson). De track record van zangeressen die zo nodig moeten gaan acteren is overigens veel slechter, maar daar ga ik het niet over hebben. Toen See You On The Ice  van Carice van Houten op de mat viel, nam ik me voor om er onbevooroordeeld en onbevangen naar te luisteren en dat is precies wat ik gedaan heb. Een paar minuten later lag ik in katzwijm. Laat ik er niet omheen draaien: Carice van Houten heeft met See You On The Ice een verrassende, imponerende en vooral bloedstollend mooie plaat afgeleverd. Dat is deels te danken aan de grote namen die op de aftiteling voorbij komen. See You On The Ice is knap geproduceerd door J.B. Meijers (één van de beste producers die ons land rijk is) en kent fraaie vocale en instrumentale bijdragen van onder andere Antony Hegarty (zonder de The Johnsons), Howe Gelb (Giant Sand), Ken Stringfellow (The Posies) en vooral sessiegitarist Marc Ribot. De grootste letters op de aftiteling zijn echter voor Carice van Houten zelf, want het zijn haar vocalen en expressie die See You On The Ice zo mooi en opvallend maken. See You On The Ice opent met donkere en stemmige klanken en mooie heldere en zachte vocalen. Het doet heel even aan Portishead denken, tot de strijkers aanzwellen en Carice van Houten haar eigen muzikale universum creëert. Het is een universum waar niet binnen de lijntjes wordt gekleurd want net als je wegdroomt bij de sfeervolle klanken van strijkers word je ruw gewekt door beukende trommels. See You On The Ice zet je wel vaker op het verkeerde been. De instrumentatie op de plaat is sober en stemmig, maar valt op door fraaie accenten met zo af en toe een Oosters tintje. Het is een instrumentatie waarbinnen de zang alle aandacht kan opeisen en dat is riskant bij een beginnend zangeres. Carice van Houten houdt zich echter moeiteloos staande. Ze beschikt over een mooi helder en veelkleurig stemgeluid dat in meerdere genres tot zijn recht komt. Dat wordt op See You On The Ice fraai uitgebuit, want het debuut van Carice van Houten is een veelzijdige plaat. Aan de ene kant zijn er de donkere en stemmige tracks met hier en daar trip-hop achtige ritmes, aan de andere kant zwoele nachtclub jazz en een verdwaald popliedje, waarvoor Deborah Harry aan het eind van de jaren 70 en begin van de jaren 80 een moord zou hebben gedaan (Emily). See You On The Ice is een plaat die onmiddellijk een diepe indruk maakt, maar wordt alleen maar mooier wanneer je je verdiept in alle muzikale details en in de persoonlijke teksten van Carice van Houten. Iedereen die zich een paar maanden geleden afvroeg waarom een actrice zo nodig een plaat moest maken, moet zich diep schamen en vervolgens onbevooroordeeld luisteren naar de fascinerende luistertrip van Carice van Houten. See You On The Ice is zomaar één van de indrukwekkendste platen van eigen bodem dit jaar en kan ook ver daarbuiten tot grote hoogten gaan stijgen. Petje af voor Carice van Houten. Voor het getoonde lef, maar vooral voor dit staaltje grenzenloze muzikaliteit. Erwin Zijleman