26 augustus 2010

The Budos Band - III

Ik ben gek op lijstjes en bezoek dan ook vrijwel dagelijks de muziekpagina’s van metacritic (www.metacritic.com/albums). De lijst met de volgens de verzamelde Amerikaanse muziekcritici beste platen van het moment bevat over het algemeen niet heel veel platen die ik zelf reken tot mijn favorieten (al valt dat deze week erg mee), maar opent wel mijn oren voor genres die ik normaal gesproken negeer. Deze week viel mijn oog op III van The Budos Band. Vanwege de onbekendheid van de band in Europa en de toch wat suffe naam, zou ik zonder metacritic waarschijnlijk nooit naar deze band geluisterd hebben en ook het feit dat de band volledig instrumentale muziek maakt maakte me niet onmiddellijk enthousiast voor of nieuwsgierig naar de verrichtingen van de Amerikanen. III blijkt echter een hele aangename plaat, die anders is dan de meeste andere platen en op meerdere momenten goed tot zijn recht komt. III werd in slechts 48 uur tijd opgenomen, maar dat zegt niets over de kwaliteit van deze plaat. The Budos Band heeft in de Verenigde Staten een stevige live-reputatie opgebouwd en staat bekend om haar solide jamsessies. Ook op III klinkt de band als een geoliede machine waarvan alle onderdelen in perfecte harmonie functioneren. De muziek van The Budos Band is een mix van soul, funk, jazz en Afrobeat, waaraan ook invloeden uit de psychedelica en Latin zijn toegevoegd. The Budos Band bestaat uit een dozijn muzikanten, waarin blazers en percussionisten sterk vertegenwoordigd zijn, maar ook het gitaar- en orgelspel op III blijken na herhaalde beluistering van hoog niveau. The Budos Band zal live muziek maken die goed is voor een intens en langdurig feestje, maar op de plaat heeft de muziek van de band meerdere effecten. III is een plaat die soms aangenaam voortkabbelt maar verder weinig indruk maakt, is soms een plaat die het goed zal doen op een zomers feestje, maar is soms ook een plaat die je op het puntje van je stoel houdt en je steeds weer nieuwe dingen laat horen. Toen ik III voor het eerst hoorde vond ik het aangename niets aan de hand muziek, maar inmiddels ben ik behoorlijk onder de indruk van de instrumentals van de band. III is een broeierige plaat met dampende muziek vol Afrikaanse invloeden die herinnert aan de hoogtijdagen van Fela Kuti en zijn band. Technisch zit het allemaal razend knap in elkaar, maar het zijn de energie en de passie waarmee The Budos Band het op de plaat heeft gezet die III zo aangenaam en aansprekend maken. Dankzij metacritic heb ik er weer een plaat bij die ik liever niet had willen missen. De zoveelste. Erwin Zijleman