11 augustus 2011

Colbie Caillat - All Of You

Coco, het vier jaar geleden verschenen debuut van de Amerikaanse singer-songwriter Colbie Caillat, was een zwoele en honingzoete plaat vol radiovriendelijke en typisch Amerikaanse popliedjes. Op zich helemaal niets bijzonders, maar op één of andere manier kon ik de plaat maar moeilijk weerstaan. Dat lag heel anders voor de twee jaar geleden verschenen opvolger Breakthrough, die het ene oor in ging en het andere oor uit. Na deze flinke zeperd had ik Colbie Caillat al geschaard onder de eendagsvliegen, maar met haar derde plaat, het onlangs verschenen All Of You, laat de Amerikaanse horen dat ik wat te voorbarig was. Waar Colbie Caillat op Breakthrough voornamelijk grossierde in aalgladde maar behoorlijk zouteloze pop, heeft ze haar songs op All Of You weer helemaal op smaak. Liefhebbers van popmuziek met een ruw randje hebben helemaal niets te zoeken op All Of You, want de producers die Colbie Caillat dit keer heeft ingeschakeld hebben iedere oneffenheid zorgvuldig weggevijld. All Of You is een plaat die weliswaar klinkt als een plaat vol onbevangen singer-songwriter liedjes, maar ondertussen is over ieder detail nagedacht. All Of You is hierdoor een plaat waar je tegen moet kunnen, maar als je er tegen kan valt er op de derde van Colbie Caillat verschrikkelijk veel te genieten. Zodra de eerste noten van All Of You uit de speakers of uit de oordopjes komen is het zomer en dit blijft zo tot de laatste noten weg ebben. Net als op Coco weet Colbie Caillat te verleiden met haar zwoele stem en haar organisch klinkende songs. Het zijn songs die je na één keer horen meer kunt zingen en die grotendeels inwisselbaar zijn met de hits van alle vrouwelijke singer-songwriters die haar de afgelopen jaren voor gingen in de Amerikaanse hitlijsten, maar op één of andere manier heeft Colbie Caillat iets onweerstaanbaars. Iedere keer als ik All Of You hoor ben ik meteen vrolijk en verlang ik niet alleen naar ijskoude biertjes op het strand, maar proef ik ze ook bijna. All Of You mag grotendeels bedacht zijn door de beste hitmakers die momenteel in de Verenigde Staten rondlopen, maar als Colbie Caillat zingt dat ze van me houdt geloof ik haar. Als ik luister naar All Of You hou ik ook van Colbie Caillat en deze liefde wordt vooralsnog alleen maar sterker. Ik weet dat het een zomerliefde is die opeens voorbij zal zijn, maar voorlopig geniet ik er met volle teugen van. Erwin Zijleman