31 augustus 2011

Roosbeef - Omdat Ik Dat Wil

Ik hou helemaal niet van Nederlandstalige muziek, maar wat heb ik Ze Willen Wel Je Hond Aaien Maar Niet Met Je Praten van Roosbeef vaak beluisterd. In het begin moest ik vooral glimlachen om de charmante en vaak wat knullige popliedjes van Roos Rebergen, maar uiteindelijk koesterde ik ze als knappe kunstwerkjes vol pure emotie. Roos heeft haar roodgeverfde lokken inmiddels verruild voor natuurlijk blond, maar verder is Roosbeef gewoon Roosbeef gebleven. Omdat Ik Dat Wil, de opvolger van het zo positief ontvangen en verrassend succesvolle debuut, klinkt hierdoor direct vertrouwd in de oren, maar toch is het niet meer van hetzelfde. Vergeleken met het debuut laat Omdat Ik Dat Wil een wat voller en meer band georiƫnteerd geluid horen. Omdat Ik Dat Wil rammelt minder dan Ze Willen Wel Je Hond Aaien Maar Niet Met Je Praten, maar dit is gelukkig niet ten koste gegaan van de eigenzinnigheid van het geluid van Roosbeef. Ook Omdat Ik Dat Wil schiet in muzikaal opzicht vaak een onverwachte kant op en verder blijft Roos Rebergen gelukkig lekker onvast zingen en verzint ze nog altijd de ene na de andere briljante tekst. Omdat Ik Dat Wil is een veelzijdige plaat vol geweldige songs. Het zijn nog altijd persoonlijke songs die op unieke wijze het gevoelsleven van Roos Rebergen belichten. In eerste instantie moest ik er wederom vooral om glimlachen, maar ook de songs op Omdat Ik Dat Wil zijn razend knappe popliedjes die je op geraffineerde wijze weten te verleiden en al snel onmisbaar zijn. Waar Ze Willen Wel Je Hond Aaien Maar Niet Met Je Praten het vooral moest hebben van de verrassing, is Omdat Ik Dat Wil een plaat vol diepgang. Met name in de wat meer ingetogen ballads kan Roosbeef zich niet verschuilen achter muzikale uitbarstingen of grappige zinnetjes, maar ook in deze songs blijft Roosbeef met gemak overeind. Omdat Ik Dat Wil laat horen dat Roosbeef nog altijd beschikt over een uniek geluid, maar de band is gelukkig ook niet bang om uit de comfort zone te treden en nieuwe wegen in te slaan, waaronder wegen richting een bijzonder geslaagd donker en stemmig geluid. Ondanks het feit dat de basis van het geluid van Roosbeef inmiddels wel bekend is en de sensatie van de verrassing grotendeels ontbreekt, is Omdat Ik Dat Wil een veel betere plaat dan zijn voorganger. Het blijft muziek die zal moeten vechten tegen vooroordelen van een ieder die het Nederlandstalige repertoire geen warm hart toedraagt, maar ik weet zeker dat iedereen die deze plaat een kans geeft als een blok zal vallen voor de pure en heerlijk eigenwijze popliedjes van Roosbeef. Zelf durf ik de plaat inmiddels al wel te onthalen als een van de hoogtepunten uit de geschiedenis van de Nederpop. Erwin Zijleman