08 november 2012

Taken By Trees - Other Worlds

Achter Taken By Trees gaat de Zweedse muzikante Victoria Bergsman schuil. Een enkeling zal haar nog kennen van haar vocale bijdragen aan de wereldhit van Peter, Björn And John (Young Folks) of als zangeres van de onderschatte band The Concretes, maar Victoria Bergsman heeft toch vooral indruk gemaakt als Taken By Trees. Dat kwam er misschien nog niet helemaal uit op het folky debuut Open Field  uit 2007, maar Taken By Trees imponeerde vervolgens wel met het in 2009 uitgebrachte East Of Eden. Op deze plaat wist Victoria Bergsman haar atmosferische folky muziek op razendknappe wijze te combineren met invloeden uit de Pakistaanse muziek; een op voorhand wat obscure combinatie, die werkelijk prachtig uitpakte. Op de nieuwe plaat van Taken By Trees slaat Victoria Bergsman wederom nieuwe wegen in en ook dit keer is het resultaat bijzonder geslaagd. Ook voor Other Worlds ging Victoria Bergsman op reis en dit keer kwam ze uit op Hawaii. Wanneer ik denk uit muziek uit Hawaii heb ik onmiddellijk beelden van de Kilima Hawaiians op mijn netvlies (mijn advies: ga niet zoeken op Youtube), maar Victoria Bergsman tapt gelukkig uit een heel ander vaatje. Op Other World verrijkt Bergsman haar lome en atmosferisch klinkende muziek met Hawaiiaanse gitaren en dub-achtige effecten. Het past of een of andere manier perfect bij haar fluisterzachte vocalen, die door de zweverige achtergrond flink aan kracht winnen. Bij Hawaii denk ik niet alleen aan Hawaiiaanse gitaren, maar ook aan zon en strand. Dat zijn twee dingen waaraan ik ook moet denken bij beluistering van de nieuwe plaat van Taken By Trees. Other World is een lome en zomers klinkende plaat die het herfstlandschap doet vervagen en beelden van prachtige tropische stranden op het netvlies tovert. Net als op East Of Eden verwerkt Victoria Bergsman de invloeden uit verre oorden op subtiele wijze in haar muziek en net als op East Of Eden is het effect dat ze er mee sorteert maximaal. Door het zweverige karakter van de muziek is Other Worlds niet eens zo heel ver verwijderd van de psychedelische folkmuziek die de afgelopen jaren zo populair was, maar de muziek van Taken By Trees is wel verfijnder en bovendien een stuk origineler. Met Other Worlds heeft Taken By Trees een plaat gemaakt die niet of nauwelijks lijkt op een andere plaat in mijn platenkast (alleen de eerste plaat van Peaking Lights komt hier en daar in de buurt) en dat is knap. Other Worlds is in eerste instantie vooral een verwarmende en rustgevende plaat vol fraaie luisterliedjes, maar het is ook al snel een plaat die de fantasie maar blijft prikkelen en steeds weer nieuwe dingen laat horen. Ik ben nu al benieuwd naar welk oord Victoria Bergsman gaat afreizen voor de volgende plaat van Taken By Trees, maar haast hoeft ze van mij niet te hebben. Met het wonderschone Other Worlds kan ik immers voorlopig nog wel even vooruit. Erwin Zijleman