De grote vijver met talentvolle vrouwelijke singer-songwriters zit in Nederland momenteel werkelijk overvol. Het is hierdoor een fluitje van een cent om er een prima plaat uit te hengelen, maar het gaat natuurlijk om de echte parels en echte parels vind je meestal niet aan de oppervlakte.
Met Never Obsolete van PHOS heb ik er echter toch één gevonden en het is er één die ik voorlopig niet meer los ga laten.
Helemaal uit de lucht vallen komt PHOS natuurlijk niet. Het alter ego van de uit Utrecht afkomstige singer-songwriter Eveline Vroonland werd begin vorig jaar al uitgeroepen tot 3FM Serious Talent en trok in januari flink wat aandacht met haar cd-presentatie op Noorderslag. Door te hoge stapels met nieuwe releases ontdekte ik Never Obsolete zelf net wat later, maar inmiddels ben ik behoorlijk verslaafd geraakt aan het debuut van PHOS.
Never Obsolete is zeker geen 13 in een dozijn singer-songwriter plaat. Eveline Vroonland voorziet haar intieme en aangename popliedjes niet van akoestische gitaarklanken of uitsluitend pianospel, maar van een warm en sfeervol elektronisch klankentapijt.
Het is een klankentapijt vol zweverige en heerlijk atmosferische elektronica met incidenteel een mooi verstopte piano en over het algemeen lekkere lome beats. Het past allemaal prachtig bij de heldere stem van Eveline Vroonland, die soms alleen en soms in meerdere lagen op je afkomt.
Het zijn allemaal ingrediënten die wel vaker worden gebruikt, maar de combinatie van ingrediënten levert op het debuut van PHOS een even aangenaam als eigenzinnig geluid op. Het is een geluid dat een breed publiek moet kunnen aanspreken, maar dat ook in de smaak zal vallen bij de kritische en veeleisende muziekliefhebber.
PHOS verrast op haar debuut met popliedjes vol geheimen. Het is knap hoe ze met haar heldere vocalen aansluit bij de lome en soms wat donkere beats en elektronica. Het is ook knap hoe Eveline Vroonland haar stem kan versterken door hem in vele lagen uit de speakers te laten komen. Ze raakt hierbij af en toe aan de muziek van Enya, al blijft het wel erg vrijblijvend voortkabbelende new age geluid gelukkig achterwege. Tenslotte weet PHOS op zeer fraaie wijze meerdere lagen muziek te verstoppen in haar elektronische geluid, wat dit geluid veel diepgang geeft en het geluid bovendien onderscheidt van de grauwe middenmoot.
Never Obsolete van PHOS is een plaat waarbij het heerlijk wegdromen is, zeker wanneer de beats nog wat gas terugnemen en de lagen vocalen je nog wat meer benevelen. Toch slaagt PHOS er in om de aandacht vast te houden, bijvoorbeeld door iedere keer net wat andere invalshoeken te kiezen (waaronder een extra dosis soul, een uitstapje richting elektropop of een flinke R&B impuls), door het tempo toch weer wat op te voeren of door met een heuse rapper op de proppen te komen.
Met name de R&B invloeden zullen liefhebbers van vrouwelijke singer-songwriters mogelijk op enige afstand houden, maar een ieder die vorig jaar genoot van Jessie Ware en de afgelopen weken geniet van het (terecht) de hemel in geprezen debuut van Natalie Prass, kan waarschijnlijk ook uitstekend uit de voeten met het debuut van PHOS, dat zowel in muzikaal als in vocaal opzicht veelzijdiger is.
2015 moet het jaar van heel veel vrouwelijk Nederlands talent gaan worden. Met het uitstekende debuut van PHOS ligt de lat direct hoog. Erwin Zijleman
Never Obsolete van PHOS is alleen in digitale vorm beschikbaar en verkrijgbaar via iTunes (https://itunes.apple.com/nl/album/never-obsolete/id963195983).