21 december 2013

Israel Nash Gripka - Israel Nash's Rain Plans

Op de een na laatste zaterdag van 2013 besteed ik maar weer eens aandacht aan onbemind of minder bekend talent in het rootssegment. Er zijn denk ik niet veel rootsplaten die in 2013 zo vaak naar een plekje op deze BLOG hebben gesolliciteerd als Israel Nash's Rain Plans van Israel Nash Gripka. Een aantal keren ben ik zelfs begonnen aan een recensie van deze plaat, maar er kwam altijd wel weer een andere plaat tussen die zich net wat nadrukkelijker opdrong. Israel Nash's Rain Plans van Israel Nash Gripka is inmiddels een oude bekende geworden en het is bovendien een plaat die op een haar na mijn jaarlijstje over 2013 heeft gemist. De hoogste tijd dus om aandacht te besteden aan deze groeiplaat. Israel Nash Gripka timmert inmiddels al een aantal jaren aan de weg en maakt volgens velen de platen die Neil Young al een tijdje niet meer maakt. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen wanneer ik luister naar Israel Nash's Rain Plans. De eerste naam die opkomt bij beluistering van de plaat is die van Neil Young. Daar is niets mis mee, maar zo lang Neil Young nog prima platen uitbrengt (al dan niet uit zijn archieven) heb je er als muzikant weinig aan. Ik beluister Israel Nash's Rain Plans dan ook liever zonder de associatie met Neil Young. Wat ik dan hoor is dat Israel Nash Gripka veel te bieden heeft. Heel veel zelfs. De Amerikaanse singer-songwriter maakt mooie melodieuze muziek die vaak wat weemoedig klinkt. Het is muziek vol prachtig gitaarwerk, geweldige pedal steel accenten, zompige vocalen die iets los maken en zo nu en dan prachtige harmonieën (die weer aan Crosby, Stills & Nash (en eventueel Young) doen denken). Als ik toch nog een keer de vergelijking met Neil Young van stal haal, valt op dat de muziek van Israel Nash Gripka wat minder rauw en rafelig klinkt dan die van de Canadees. Ook Israel Nash Gripka kan flink uithalen op de gitaar en beschikt over een stem die wat onvast kan zijn, maar vergeleken met de muziek van Neil Young klinkt het allemaal net wat vloeiender en ontspannender. Israel Nash Gripka maakt op Israel Nash's Rain Plans muziek die zo lijkt weggelopen uit de jaren 70, maar gedateerd klinkt het geen moment. Een aantal songs is net wat steviger, maar Israel Nash Gripka verrast ook met meer ingetogen songs die een psychedelisch karakter hebben. In deze songs klinkt Gripka als Led Zeppelin dat de blues heeft verruild voor de country en ook dat is muziek die naar meer smaakt. Israel Nash's Rain Plans is een plaat die liefhebbers van 70s countryrock onmiddellijk zal aanspreken, maar het is ook een plaat die je een paar keer moet horen voordat je hem op de juiste waarde kunt schatten. Ik heb Israel Nash's Rain Plans inmiddels heel vaak gehoord en raak steeds meer verslingerd aan deze bijzondere plaat. een van de betere rootsplaten van 2013 durf ik inmiddels wel te beweren, al had ik dat eigenlijk een week eerder moeten doen. Erwin Zijleman