Amber Coffman is tot dusver vooral bekend als lid van de New Yorkse band Dirty Projectors, maar deze band liet ze achter zich nadat er een einde kwam aan haar relatie met Dirty Projectors voorman David Longstreth.
Deze David Longstreth heeft opvallend genoeg een flinke vinger in de pap op Amber Coffman’s eerste soloplaat, waarop de in Austin, Texas, geboren, maar inmiddels vanuit Los Angeles opererende muzikante duidelijk nieuwe wegen in slaat.
Amber Coffman maakt op City Of No Reply zwoele en zomerse pop, maar het is wel zwoele en zomerse pop met een avontuurlijke twist.
Direct in de openingstrack verrast Amber Coffman met lome, verleidelijke en soulvolle pop, die opvalt door opvallend aangename vocalen en een instrumentatie waarin vervormde elektronica de hoofdrol speelt.
Het is muziek die ik niet direct had verwacht van Amber Coffman, maar zo op zijn tijd hou ik wel van dit soort toegankelijke singer-songwriter pop. Het is pop die direct goed is voor Californische zonnestralen, maar het is ook pop die normaal gesproken vrij snel vervliegt.
De pop van Amber Coffman gaat gelukkig langer mee en dat heeft vooral te maken met de eigenzinnige aanpak van de Amerikaanse muzikante. City Of No Reply staat vol met songs die ook door menig popprinses succesvol omarmd zouden kunnen worden, maar die door de bijzondere productie van en instrumentatie op de plaat van Amber Coffman een aantal extra dimensies krijgen.
City Of No Reply is voorzien van een broeierig geluid dat, ondanks de stevige inzet van elektronica, warm en organisch klinkt. Het is een geluid dat bijzonder aangenaam voortkabbelt, maar ook is voorzien van allerlei mooie accenten, die op een of andere manier toch weer aansluiten bij de bijzondere muziek van Dirty Projectors.
Het is ook een geluid waarin de aangename stem van Amber Coffman uitstekend gedijt. Amber Coffman was me tot dusver eerlijk gezegd niet echt opgevallen als zangeres, maar op City Of No Reply overtuigt ze vrij makkelijk met wat meisjesachtige vocalen, maar ook met een veelzijdig geluid en met prachtige meerstemmige zang door meerdere lagen van haar stem naast elkaar te zetten.
Dat veelzijdige hoor je overigens ook terug in de songs van de Amerikaanse singer-songwriter. City Of No Reply bevat verrassend veel invloeden uit de R&B uit de jaren 90. Dat is een opvallende keuze, want het is nu niet direct het genre dat ik associeer met interessante muziek. In combinatie met invloeden uit de elektronica, soul, jazz, hiphop en een vleugje experimentele muziek, tovert Amber Coffman echter het ene na het andere onweerstaanbare popliedje uit de hoge hoed.
In muzikaal en vocaal opzicht staat het als een huis, al moet je wel een zwak hebben voor suikerzoete pop om City Of No Reply te kunnen waarderen. Muziekliefhebbers met een zwak voor pop die niet bang zijn voor een suikerlaagje worden vervolgens rijkelijk beloond met een plaat vol heerlijke popliedjes, maar ook heel veel vocaal en muzikaal vuurwerk en een avontuurlijke twist. Ik ben in ieder geval volledig overtuigd van de kwaliteiten van Amber Coffman. Erwin Zijleman