05 februari 2019

Mandolin Orange - Tides Of A Teardrop

Mandolin Orange kiest dit keer voor totale onthaasting, wat absoluut wennen is, maar na enig wennen groeit de plaat snel
Mandolin Orange maakte ruim twee jaar geleden diepe indruk met het fraaie Blindfaller. Opvolger Tides Of A Teardrop klinkt op het eerste gehoor een stuk gezapiger, maar het is een plaat die zich steeds nadrukkelijker opdringt. De instrumentatie is subtiel, de zang is ingetogen en intiem, de songs zijn loom en warmbloedig. Hoe vaker ik naar de nieuwe plaat van Mandolin Orange luister, hoe mooier het allemaal wordt. Zeker op een koude winterochtend of kille winteravond slaat de muziek van Mandolin Orange zich als een warme deken om je heen en openbaart de schoonheid van de muziek van het Amerikaanse duo zich meer en meer.


Het Amerikaanse duo Mandolin Orange bestaat dit jaar tien jaar en debuteerde in 2010 met een in eigen beheer uitgebracht debuut.

Zelf ken ik het tweetal uit Chapel Hill, North Carolina, pas sinds de herfst van 2016, toen de vijfde plaat van Mandolin Orange verscheen. Blindfaller lag bij mij een tijd op de stapel, maar toen ik eenmaal kennis had gemaakt met de muziek van Mandolin Orange was ik direct verkocht.

Andrew Marlin en Emily Frantz maakten op Blindfaller indruk met een mix van bluegrass, folk en country, met een verzorgd klinkende instrumentatie en met prachtig bij elkaar kleurende stemmen. 

Het riep bij mij associaties op met de muziek van onder andere Alison Kraus, Nickel Creek, Gillian Welch en Dave Rawlings en The Civil Wars, maar hier kan ik nog flink wat namen aan toevoegen. 

Mandolin Orange is nog altijd een duo, maar net als op Blindfaller, hebben Andrew Marlin en Emily Frantz op de nieuwe plaat gekozen voor bijdragen van flink wat gastmuzikanten, waardoor de plaat vol en warm klinkt. Waar Blindfaller me onmiddellijk wist te overtuigen, deed Tides Of A Teardrop dat echter niet. De nieuwe plaat van Mandolin Orange vond ik op het eerste gehoor nogal gezapig klinken, waardoor de aandacht snel verslapte. Het feit dat de vocalen van Emily Frantz in de eerste twee tracks vrijwel afwezig waren versterkte de teleurstelling nog wat. 

De zang van Emily Frantz duikt in de derde track gelukkig op en mijn enthousiasme over de nieuwe plaat van Mandolin Orange nam onmiddellijk toe. Toch bleef het gevoel hangen dat het allemaal wel erg loom of zelfs gezapig klonk. Mijn mening veranderde eigenlijk pas toen ik de plaat op een regenachtige zaterdagochtend uit de speakers liet komen. Tides Of A Teardrop sloeg zich opeens als een warme deken om me heen en de liefde voor de nieuwe plaat van het duo uit North Carolina is sindsdien alleen maar gegroeid. 

Mandolin Orange kiest op haar nieuwe plaat voor een uiterst ingetogen en nogal loom geluid. Het is een geluid waarin de muzikale hoogstandjes zijn verruild voor uiterst subtiele bijdragen. Ook in vocaal opzicht is Tides Of A Teardrop een behoorlijk ingetogen plaat. Andrew Marlin en Emily Frantz nemen afwisselend de lead-vocalen voor hun rekening en kiezen wat minder vaak voor de fraaie harmonieën die hun vorige plaat zo bijzonder maakten. Zeker bij eerste beluistering klinkt de zang ingetogen en ingehouden, maar ook de zang groeit wanneer je wat vaker naar de plaat hebt geluisterd. 

Tides Of A Teardrop is, net als zijn voorgangers, diep geworteld in de tradities van de Amerikaanse folk, country en bluegrass, maar Andrew Marlin en Emily Frantz hebben dit keer niet gekozen voor muzikale hoogstandjes en passievolle vocalen, maar voor subtiliteit en intimiteit. Luister met net wat meer aandacht naar Tides Of A Teardrop en de op het eerste gehoor wat gezapige klanken komen tot leven en de teksten over verlies blijken fraai en indringend. 

De subtiele instrumentatie zit vol prachtige accenten, geweldig snarenwerk en fraaie vioolbijdragen en ook in vocaal opzicht is het vaak smullen. Om te kunnen genieten van de nieuwe plaat van Mandolin Orange moeten het lichaam en de geest echter wel tijdelijk in een lagere versnelling. Mandolin Orange heeft geen haast op haar nieuwe plaat en zorgt voor totale onthaasting. Sinds ik weet hoe ik naar de plaat moet luisteren, wordt Tides Of A Teardrop steeds beter en wordt de plaat me steeds dierbaarder. Zeker op een regenachtige ochtend is het genieten, maar ik weet zeker dat alle andere uren die ik reserveer voor het luisteren naar muziek snel zullen volgen. Erwin Zijleman

De  muziek van Mandolin Orange is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van het duo: https://mandolinorange.bandcamp.com/album/tides-of-a-teardrop.