Bij Starless & Bible Black dacht ik tot een jaar of vier geleden vrijwel onmiddellijk aan de legendarische plaat van King Crimson uit 1974, maar toen verscheen in 2006 het briljante debuut van de band Starless & Bible Black uit Manchester. Op hun titelloze debuut borduurden de Britten nadrukkelijk voort op de hoogtijdagen van de Britse folk uit de jaren 60 en 70 (Pentangle, Fairport Convention, Steeleye Span), maar wisten ze ook op creatieve wijze invloeden van recentere datum in hun muziek te verwerken. Mede dankzij de prachtige vocalen van de van oorsprong Franse Hélène Gautier (ergens tussen Sandy Denny en een willekeurig Frans zuchtmeisje), schaarde Starless & Bible Black zich tussen de meest opvallende debutanten van 2006. Helaas hadden maar heel weinig mensen dit in de gaten, waardoor het debuut van de Britten niet de aandacht kreeg die het verdiende. De afgelopen jaren was het stil rond Starless & Bible Black, maar inmiddels is de band gelukkig terug met een tweede plaat. Shape Of The Shape klinkt voor een belangrijk deel anders dan het zo mooie debuut, maar desondanks vind ik het een logisch vervolg op dit debuut. Op de tweede plaat van Starless & Bible Black zijn de invloeden uit de Britse folk uit de jaren 60 en 70 iets naar de achtergrond gedrongen, maar verdwenen zijn ze zeker niet. De ruimte die is ontstaan, is vooral opgevuld met invloeden uit de 60s psychedelica, maar hiernaast slaagt Starless & Bible Black er wederom in om op bijna slinkse wijze allerlei hedendaagse invloeden in haar muziek te verwerken. Shape Of The Shape lijkt af en toe zo weggelopen uit de jaren 60 of 70, maar doet me ook meer dan eens denken aan Espers, Cocteau Twins, Mazzy Star of zelfs Portishead. De muziek van Starless & Bible Black klinkt op Shape Of The Shape niet alleen anders dan op het debuut, maar is in vergelijking met dit debuut ook duidelijk gegroeid. De plaat bevat een aantal erg lange tracks, maar vervelen doen ze geen moment. Dit is voor een belangrijk deel te danken aan de zwoele stem van Hélène Gautier, maar ook de bijzondere instrumentatie, waarin akoestische instrumenten fraai contrasteren met stevige gitaren en elektronica (variërend van zweverige synths tot bijna dreigende drones), draagt nadrukkelijk bij aan het fraaie eindresultaat. Shape Of The Shape is een avontuurlijke plaat die heden en verleden en deels tegenstrijdige stijlen en instrumenten op fascinerende en bijzonder fraaie wijze met elkaar verbindt en dit alles ook nog eens verpakt in wonderschone songs. Starless & Bible Black heeft inmiddels twee meesterwerken op haar naam staan. Hoogste tijd dus dat deze band in hele brede kring wordt opgepikt. Erwin Zijleman