25 mei 2011

Anouk - To Get Her Together

Ik heb Anouk de afgelopen jaren niet of nauwelijks gevolgd en was eerlijk gezegd ook niet geïnteresseerd in haar nieuwe plaat To Get Her Together. De muziek van Anouk was me de afgelopen jaren veel te schreeuwerig en opdringerig, iets wat nog eens werd verstrekt door haar sterke maar niet altijd even aangenaam overkomende persoonlijkheid. Sinds haar in de pers breed uitgemeten liefdesbreuk stond Anouk vooral in haar blote kont op Twitter, wat mijn verwachtingen met betrekking tot To Get Her Together zeker geen goed deed. Nu heeft Anouk in het verleden vaak de critici de mond gesnoerd met prima muziek en dat is ook precies wat ze nu doet met To Get Her Together. Opener To Get Her Together zet direct de toon met een heerlijk funky gitaarloopje dat herinnert aan James Brown en Prince. Anouk laat de zang vooral aan het koortje over, maar laat in hooguit een paar zinnen horen dat To Get Her Together geen schreeuwplaat gaat worden. To Get Her Together is ook geen rockplaat, maar manoeuvreert op het snijvlak van soul, funk en pop. Het de plaat vooruit gesnelde Killer Bee, dat de plaat echt opent, vind ik niet eens zo heel sterk, maar hierna begint Anouk met imponeren. Mrs. Crazy is de eerste track waarin Anouk haar gevoelens bloot legt. De ellendige ervaringen in de liefde hebben pijn gedaan, maar Anouk put er ook kracht uit. Wat vooral opvalt is hoe goed Anouk zingt; luister bijvoorbeeld maar eens naar het prachtige en indringende What Have You Done. Waar ik Anouk tot dusver vooral ken als rockzangeres, hoor ik op To Get Her Together een echte soulzangeres, al klinkt Anouk anders dan de meeste andere soulzangeressen. To Get Her Together is een prachtig geproduceerde plaat met een nogal Amerikaans geluid waarin plaats is voor allerlei invloeden. Gitaren spelen op het eerste gehoor nauwelijks een rol van betekenis op deze door toetsen gedragen plaat, maar wanneer je goed luistert hoor je in veel tracks prachtige en geluidsbepalende gitaarlijnen. To Get Her Together is zoals gezegd een persoonlijke plaat die met name in de ballads niemand onberoerd zal laten. Waar in een Amerikaans aandoend geluid de overdaad vaak op de loer ligt, is To Get Her Together een stemmige plaat waarop goedkoop effectbejag achterwege is gelaten. Ook de stem van Anouk klinkt voornamelijk ingetogen en hierdoor veel overtuigender dan in het verleden. Ik vind niet alle tracks op To Get Her Together even sterk, maar dat is vooral een kwestie van smaak; wat meer R&B achtige tracks zijn aan mij niet besteed, al zitten ze prima in elkaar. De meeste tracks zijn echter van hoog niveau en worden alleen maar beter. Ondanks al mijn scepsis ben ik behoorlijk onder de indruk van To Get Her Together van Anouk en ik ben nog lang niet klaar met deze plaat. Een diepe en ietwat beschaamde buiging is op zijn plaats. Erwin Zijleman