De Texaanse singer-songwriter Miranda Lambert wordt in de Verenigde Staten zo langzamerhand gerekend tot de groten (zeker nu ze is getrouwd met countryster Blake Shelton en met het zijuitstapje Pistol Annies de eerste plaats van de Amerikaanse charts wist te bereiken), maar is in Europa nog altijd volslagen onbekend. Persoonlijk was ik zeer gecharmeerd van haar vorige drie platen en met name van het geweldige Crazy Ex-Girlfriend uit 2007. Het zijn platen waarop Miranda Lambert traditioneel aandoende country met een rauw randje maakt; muziek die als je het mij vraagt niet zo gek ver is verwijderd van de alternatieve country die hier wel in brede kring wordt bejubeld. Ik verwacht niet dat Miranda Lambert hier met haar vierde plaat Four The Record opeens potten gaat breken, maar wat is het weer een goede plaat. Het is een plaat waarop Miranda Lambert vooral laat horen hoe veelzijdig ze inmiddels is. Waar ze het, net als soortgenoot Gretchen Wilson, op haar eerste platen vooral moest hebben van zoete country met randje trailer trash, kan Miranda Lambert op Four The Record uit de voeten in meerdere genres en vermengt ze haar country afwisselend met rock, pop, folk, blues, honky tonk en soul. Net als haar vorige platen bevat Four The Record een mix van eigen songs en songs van anderen, waarbij de balans dit keer in het voordeel van de songs van anderen doorslaat. Hieronder bijzondere vertolkingen van Gillian Welch’s Miss Ohio (op Crazy Ex-Girlfriend ging Miranda Lambert al aan de haal met haar Dry Town) en Oklahoma Sky van Allison Moorer. Met name in de songs waarin Miranda Lambert in vocaal opzicht van leer trekt is de verwantschap met Allison Moorer overigens groot, al kan de Texaanse dit keer ook zwoel verleiden als Taylor Swift, de soul van Shelby Lynne opzoeken of je een veeg uit de pan geven zoals Gretchen Wilson dat zo goed kan. Voor het feit dat we in Europa de neus ophalen voor muzikanten die het goed doen in de Amerikaanse country charts valt meestal wel wat te zeggen, maar het negeren van Miranda Lambert kan ik alleen maar zien als kortzichtigheid en vooral als een groot onrecht. Lambert heeft inmiddels vier uitstekende platen op haar naam staan en wordt alleen maar beter. Iedereen die op zoek gaat naar de prima plaat van Shelby Lynne die ik vorige week besprak, adviseer ik dan ook nadrukkelijk om het prachtige Four The Record van Miranda Lambert er direct bij te nemen. Je zult er geen spijt van krijgen. Erwin Zijleman