Een week of twee geleden was er al het uitstekende debuut van Tribes en nu is het de beurt aan een ander stel Britse jonge honden. Exile Parade maakt geen geheim van haar belangrijkste inspiratiebron. Het debuut van de band, Hit The Zoo, heeft zich naar eigen zeggen voornamelijk laten inspireren door What’s The Story Morning Glory van Oasis, wiens gitarist Bonehead de band een paar jaar geleden al ontdekte. Dat de leden van Exile Parade goed hebben geluisterd naar de beste plaat van Oasis is af en toe wel te horen, maar ik hoor gelukkig veel en veel meer. Hit The Zoo klinkt als een omgevallen platenkast en citeert op eigenzinnige wijze uit het werk van onder andere The Stooges, The Stone Roses, The Who, The Kinks, The Sex Pistols, The Verve, T. Rex, Guns ’n Roses, Primal Scream, Placebo, U2 en .. vooruit .. Oasis. Hit The Zoo bevat 11 geweldige rocksongs, waarvan een groot aantal klaar is voor de zomerfestivals. De muziek van Exile Parade is de ene keer rauw en direct, maar de band pakt ook regelmatig uit met complexere tracks vol invloeden uit de psychedelica. Exile Parade grossiert op Hit The Zoo in compromisloze en behoorlijke stevige tracks vol galmende gitaren en stevig aangezette vocalen, maar ook van een meezinger met stadionpretenties is de band niet vies. Hit The Zoo van Exile Parade is een plaat die bijna overloopt van ambitie en grandeur, maar het is ook een plaat die de liefhebber van meer eigenzinnige rockmuziek wat te bieden heeft. Het contrast tussen de rauwe en lastig te doorgronden songs en de makkelijk in het gehoor liggende tracks geven Hit The Zoo flink wat dynamiek, wat nog eens wordt versterkt door de fraaie productie van Owen Morris (Oasis, The Verve) en Marco Migliari (Sigur Ros). Exile Parade weet niet alleen 11 tracks lang te overtuigen, maar weet minstens net zo lang te verrassen. Wanneer je alle kleuren en smaken van de kauwgombal die Hit The Zoo heet wel denkt te kennen, verrast de band in de afsluitende track nog eens met een elektronisch klankentapijt en een bijna beangstigende sfeer waarop Underworld zo lang het patent had. Het geeft Hit The Zoo nog net wat meer zeggingskracht en allure. Ik begrijp er persoonlijk geen snars van dat Exile Parade inmiddels al een jaar of 4 bezig is met doorbreken en dat dat tot dusver niet echt opschoot. Met een plaat als Hit The Zoo in de achterzak moet het doorbreken naar een heel breed publiek echter een eitje zijn. In weken waarin iedereen vooral bezig is met het voorspellen van het weer, waag ik me aan een veel makkelijkere voorspelling: de zomer van 2012 wordt de zomer van Exile Parade. Iedereen die alvast een voorschotje wil nemen op deze zomer haalt nu alvast Hit The Zoo in huis. Erwin Zijleman