24 februari 2012

ME - Reservoirs

Voor Minco Eggersman is een cd geen zilveren schijfje in een afzichtelijk plastic doosje of goedkoop kartonnetje. De platen van zijn band At The Close Of Every Day waren stuk voor stuk prachtig verpakt en dat geldt ook voor de platen die hij de afgelopen jaren als ME (wat uiteraard voor Minco Eggersman staat) heeft uitgebracht. Ook de nieuwe plaat van ME, Reservoirs, is weer schitterend verpakt. In een fraai industrieel blik vind je naast de cd een aantal fraai vormgegeven kaartjes met foto’s, de teksten en de aanvullende informatie en voor de echte liefhebber is er gelimiteerd een op groot (LP) formaat uitgevoerd blik met nog veel meer moois. Ook Reservoirs is hierdoor weer een parel in de platenkast, maar persoonlijk vind ik het toch net iets belangrijker of de muziek de moeite waard is. Deze weet op Reservoirs de schoonheid van de verpakking met gemak te overtreffen. Op Reservoirs maakt ME prachtige atmosferische muziek vol avontuur. Het is muziek die de mooiste beelden op het netvlies tovert, maar het is ook muziek die je steeds weer weet te verbazen en te verrassen. De basis van de muziek van ME wordt op Reservoirs gevormd door hele mooie ruimtelijke gitaarklanken, de warme vocalen van Minco Eggersman en smaakvolle (achtergrond)vocalen van Mariecke Borger. Voorzichtige uitbarstingen van drums, bas en elektronica zorgen voor de onderhuidse spanning, die nagenoeg alle tracks op Reservoirs naar een hoger plan tilt. Op Reservoirs laat ME zich naar eigen zeggen beïnvloeden door muziek uit de jaren 80. Ik hoor inderdaad wel wat van de platen van David Sylvian, The Blue Nile en Talk Talk in haar wat experimentelere dagen, maar ook de ambient klanken van Brian Eno, de bloedstollende soundtracks van Angelo Badalamenti en de geweldige platen die Peter Gabriel aan het eind van de jaren 70 maakte hebben invloed gehad op de muziek op Reservoirs. Het is overigens vergelijkingsmateriaal dat niet heel lang stand houdt, want de muziek van ME is veel eigentijdser dan de bovenstaande namen suggereren. Reservoirs is een prachtige plaat met eigentijdse en heerlijk in het gehoor liggende popliedjes. Soms wat meer uptempo, vaak loom en ingetogen, maar altijd voorzien van fraaie spanningsbogen en smaakvolle toevoegingen. Het is muziek waarbij je heerlijk onderuit kunt zaken, maar het is ook muziek die continu prikkelt en inspireert. In het verleden wist ik bij ME nooit zo goed wat ik mooier vond; de muziek of de verpakking. Dit keer slaat de balans op imponerende wijze door naar de muziek. Het is gezien de schoonheid van de verpakking een prestatie van formaat. Het muziekjaar 2012 komt buiten Nederland maar langzaam op gang, maar ik tel inmiddels al een handvol onbetwiste meesterwerken van eigen bodem. Reservoirs van ME is er een van. Een mooiere invulling van de 1000e post op deze BLOG had ik niet kunnen wensen. Erwin Zijleman