31 oktober 2012

Cody ChesnuTT - Landing On A Hundred

Het levensverhaal van Cody ChesnuTT is mooi, maar gaat niet over rozen. Op zijn 25e zegt hij zijn baan als operator vaarwel om het te gaan maken in de muziek. ChesnuTT staat op dat moment in de muziekscene van zijn geboortestad Atlanta al bekend als een bijzonder getalenteerd gitarist, maar de platencontracten liggen aan het begin van de jaren 90 helaas niet voor het oprapen. Een periode vol tegenslagen volgt, waarna Cody ChesnuTT zich opsluit in zijn slaapkamer om zonder de hulp van anderen zijn debuut op te nemen. Wanneer Cody ChesnuTT in 2002 zijn slaapkamer uit komt heeft hij ruim anderhalf uur muziek geselecteerd voor dit debuut. Het uit twee cd’s bestaande The Headphone Masterpiece wordt door de critici de hemel in geprezen, maar heeft tien jaar na de release helaas niet de status die deze plaat had verdiend. The Headphone Masterpiece is nog altijd een sensationeel goed debuut. Op zijn debuut put Cody ChesnuTT uit de archieven van een aantal decennia soulmuziek (in de breedste zin van het woord) en smeedt hij al deze invloeden op buitengewoon knappe en aanstekelijke wijze aan elkaar. The Headphone Masterpiece bevat een dampende mix van soul, rock, funk, blues, R&B en hiphop die inderdaad met de koptelefoon het best tot zijn recht komt, maar ook uit de speakers garant staat voor een feestje. Sinds de release van The Headphone Masterpiece is het bijna tien jaar stil geweest rond Cody ChesnuTT, maar nu is dan eindelijk de opvolger van zijn sensationele debuut verschenen.  Dit keer moeten we het doen met slechts één cd en krap een uur muziek, maar ook Landing On A Hundred is van hoog niveau. Ook op zijn nieuwe plaat slaagt Cody ChesnuTT er weer in om flink wat stijlen te integreren in een uniek eigen geluid. Net als op The Headphone Masterpiece gaat Cody ChesnuTT aan de haal met soul, funk, rock, blues, R&B en hiphop en vermengt hij al deze invloeden op bijna lo-fi achtige wijze (al rammelt Landing On A Hundred niet zo als zijn voorganger) tot even uniek als aanstekelijk klinkende muziek.  Omdat velen inmiddels overtuigd zijn van de kwaliteiten van Cody ChesnuTT (zo nam The Roots hem jaren lang op sleeptouw) was ChesnuTT voor het opnemen van zijn tweede plaat niet aangewezen op zijn eigen slaapkamer. Landing On A Hundred werd opgenomen in  Memphis (in de studio waarin Al Green zijn beste platen opnam) met een flinke band en knalt hierdoor uit de speakers. In het kleine uur dat Landing On A Hundred duurt komt de volledige geschiedenis van de zwarte muziek voorbij, maar deze geschiedenis wordt wel verteld op de unieke Cody ChesnuTT manier. Landing On A Hundred kijkt terug op een leven vol ongelukkige keuzes en tegenslagen, waarin de liefde voor de soulmuziek gelukkig altijd wist te overleven. Landing On A Hundred mist misschien de pure sensatie die The Headphone Masterpiece zo goed en bijzonder maakte, maar is wel met speels gemak één van de beste soulplaten van het jaar en waarschijnlijk ook van de afgelopen jaren. Iedereen die The Headphone Masterpiece in zijn bezit heeft weet het al een jaar of tien: Cody ChesnuTT behoort tot de grootheden van de soul. De Amerikaan maakt deze status meer dan waar met het bijzonder overtuigende Landing On A Hundred. Erwin Zijleman