13 oktober 2012

Toby - Coming Home

Ook op deze zaterdag sta ik weer stil bij een singer-songwriter die de doorbraak naar een groter publiek verdient. Voor de Australische Toby wil ik nog wel een stapje verder gaan, wat zij had wat mij betreft al lang wereldberoemd moeten zijn. Toby Beard komt uit het Australische Perth en is in eigen land en naar verluid ook in Canada inmiddels een bekende naam in het rootscircuit. Ze bracht de afgelopen jaren een aantal platen uit en probeert nu in Europa voet aan de grond te krijgen met de in de thuisbasis Perth opgenomen live-plaat Coming Home. Nu ben ik over het algemeen niet zo gek op live-platen, maar Toby had me direct bij de eerste noten al te pakken. Coming Home opent met een aanstekelijke track waarin in eerste instantie blazers en later ook strijkers zorgen voor het instrumentarium en vervolgens Toby imponeert met haar warme en krachtige stemgeluid. Het instrumentarium blijft eigenlijk de hele cd opvallen. De meeste tracks hebben Toby’s akoestische gitaar als basis, maar pakken hier en daar flink uit met blazers (trompet), strijkers en een heerlijk scheurende mondharmonica. Het is een warm en lekker vol klinkend instrumentarium, maar gelukkig krijgt ook de stem van de Australische singer-songwriter alle ruimte, want wat kan Toby zingen. Het instrumentarium en de vocalen doen me al uitzien naar de liveoptredens die Toby binnenkort in Nederland gaat geven, maar Coming Home heeft nog veel meer te bieden. Toby heeft inmiddels al een aantal platen op haar naam staan en dat hoor je. Haar songs klinken stuk voor stuk volwassen en zijn van het type dat direct weet te overtuigen en vervolgens ook nog eens aangenaam blijft hangen. Coming Home laat verder horen dat Toby een veelzijdig muzikante is. De wat meer up-tempo songs staan in de meeste gevallen garant voor een feestje, maar Toby is ook niet bang voor sobere en soms bijna breekbare liefdesliedjes. De uitstapjes richting blues (let op de fantastische instrumentatie) en Franse chansons laten horen dat Toby nog veel meer in huis heeft. Coming Home bevat 15 tracks. Dat is veel, maar ik heb me tot dusver nog geen moment verveeld bij de beluistering van een plaat die eigenlijk alleen maar aan kracht wint. Coming Home is voor mij zeker aanleiding om de vorige platen van de Australische singer-songwriter eens te beluisteren en om haar later deze maand aan het werk te zien op de Nederlandse podia (de tourdata vind je onder dit bericht), maar ik heb het idee dat het beste van Toby nog moet gaan komen. Absoluut een dame om in de gaten te houden dus, maar ook Coming Home zou ik niet laten schieten. Erwin Zijleman

Tourdata
26 oktober 2012: PX, Volendam, NL
27 oktober 2012: Razzmatazz, Oost-Souburg, NL
28 oktober 2012: Truite d’Argent, Tavigny, BE
30 oktober 2012: De Nieuwe Anita, Amsterdam, NL
1 november 2012: Paradox, Tilburg, NL
2 november 2012: Stout, Arnhem, NL
3 november 2012: Thalia, Baarlo, NL
4 november 2012: Camille, Beverwijk, NL