25 december 2012

Kirsty Almeida & The Troubadours - Winter Songs

Vooruit, het is kerstmis, dus laat ik nog maar een kerstplaat van de stapel halen. Op Winter Songs prijkt de naam van Kirsty Almeida, die voor de gelegenheid ook haar band The Troubadours heeft opgetrommeld. Nu ken ik Kirsty Almeida als een bijzondere zangeres uit Manchester, die met een soulvolle strot op geheel eigen wijze folksongs vertolkt. Ze is eigenlijk de laatste van wie je een kerstplaat verwacht, maar ze heeft hem wel degelijk gemaakt. Winter Songs opent met een nauwelijks te verdragen kerstsong, die me vooral aan We All Stand Together van Paul McCartney (waarschijnlijk zijn slechtste song, al komen er meer voor in aanmerking) doet denken. Heel even wilde ik de plaat de mond snoeren, zeker toen ik zag dat kerstkraker All I Want For Christmas Is You zou volgen. Van deze uitgekauwde song weet Kirsty Almeida echter een bloedstollend mooie versie neer te zetten. Kippenvel van de eerste tot de laatste seconde en wat mij betreft genoeg om Winter Songs het voordeel van de twijfel te geven. Ook het van Joni Mitchell bekende River wordt door Kirsty Almeida op bijzonder fraaie wijze vertolkt en zo staan er nog wel wat aardige songs op de plaat, maar zo indrukwekkend als in All I Want For Christmas Is You wordt het niet meer. Met name de echte kerstsongs zijn maar lastig te verdragen, al is het lang niet zo erg als de gemiddelde kerstplaat. Hier en daar zijn het bijna kinderliedjes die Kirsty Almeida maakt. Het klinkt grappig en ik zet het duizend keer liever op dan de honingzoete kerstplaten die de afgelopen weken in stapels zijn verschenen, maar echt warm krijg ik het er toch niet van. Winter Songs van Kirsty Almeida is eigenlijk om twee redenen interessant en die wegen zwaar genoeg om het plekje op mijn BLOG te rechtvaardigen. Allereerst horen we een zangeres aan het werk die tot veel meer in staat is en in 2013 zomaar een wereldplaat kan afleveren en hiernaast heeft All I Want For Christmas Is You eindelijk de ultieme vertolking gekregen. Ik zet de laatste nog maar eens op en weet wat ik echt voor kerstmis wil: een serieuze plaat van Kirsty Almeida & The Troubadours, want geef deze zangeres het juiste repertoire en ze maakt een plaat die de wereld zal verbazen. Dat deed ze al eens met haar debuut (zie de video hieronder), maar die plaat zijn we helaas al weer vergeten. Erwin Zijleman





Beluister in Spotify