09 maart 2013

Carrie Rodriguez - Give Me All You Got

Vandaag voor de afwisseling eens geen aandacht voor een relatief onbekende muzikant in het rootssegment, maar voor een min of meer gevestigde naam in het genre. De Amerikaanse singer-songwriter Carrie Rodriguez is voor veel liefhebbers van het genre inmiddels een grote naam, al heeft ze het nog altijd niet geschopt tot het linker rijtje van het klassement der vrouwelijke singer-songwriters. Dat heeft niet zo gek veel te maken met de kwaliteit van haar platen. Carrie Rodriguez maakte een aantal geweldige platen met Chip Taylor, maar ook het stapeltje soloplaten dat ze inmiddels op haar naam heeft staan doet niet onder voor het stapeltje van de vrouwen waarmee de Texaanse moet concurreren. Ook het onlangs verschenen Give Me All You Got is weer een verrassend sterke plaat, die als je het mij vraagt gehakt maakt van de meeste andere platen die de afgelopen tijd in dit genre zijn verschenen. Ook op Give Me All You Got kan Carrie Rodriguez weer vertrouwen op haar krachtige stem. Het is een stem die kan rocken als die van Lucinda Williams, soulvol kan uithalen als die van Neko Case, kan verleiden als die van Shelby Lynne en door merg en been kan snikken als die van Emmylou Harris, waarmee ik de belangrijkste concurrenten van Carrie Rodriguez direct genoemd heb. Omdat Carrie Rodriguez met haar stem alle kanten op kan, is Give Me All You Got een behoorlijk veelzijdige plaat geworden. Carrie Rodriguez durft op haar nieuwe plaat te rocken, maar is ook niet bang voor bijna verstilde folk en country songs. Het zijn songs van een bijzonder hoog niveau, die deels samen met de al eerder genoemde Chip Taylor zijn geschreven. Ook in muzikaal opzicht ligt het niveau hoog. Carrie Rodriguez heeft voor Give Me All You Got een aantal prima muzikanten om zich heen verzameld en voegt in een aantal tracks zelf mooi vioolspel toe. Bij beluistering van Give Me All You Got merk je dat Carrie Rodriguez en haar muzikanten goed op elkaar zijn ingespeeld en dat komt de kwaliteit van de plaat zeer ten goede. Op Give Me All You Got staat de stem van Carrie Rodriguez centraal, maar de muziek krult hier iedere keer prachtig om heen, waarbij vooral het warme gitaarwerk opvalt. Direct bij eerste beluistering van de plaat wist ik al dat Give Me All You Got een hoogvlieger in het genre is, maar de plaat is sindsdien ook nog eens flink doorgegroeid. Iedereen die het werk van de Amerikaanse kent weet het al lang, maar met Give Me All You Got laat Carrie Rodriguez nog eens nadrukkelijk horen dat ze tot de groten in het genre behoort. Erwin Zijleman