Het is op zijn minst een prachtig verhaal. De 27-jarige Amerikaanse mondhygiëniste Linda Perhacs gaat aan het eind van de jaren 60 aan de slag met het gebit van een naar later blijkt bekend componist (Leonard Rosenman). Wanneer ze hem verteld dat ze muziek maakt, vraagt deze componist haar langs te komen voor een auditie. Hij is direct verkocht. Niet heel veel later starten de opnames van het debuut van Linda Perhacs, Parallelograms. Het debuut van Linda Perhacs wordt in kleine kring omarmd als een psychedelisch folk meesterwerk, maar zelf is Linda Perhacs er niet tevreden over, mede omdat de mix dramatisch is. Ze trekt zich al snel gedesillusioneerd terug uit de muziekindustrie en pakt haar baan als mondhygiëniste weer op. Tot aan het eind van de jaren 90 kraait er geen haan meer naar de muziek van Linda Perhacs en blijft Parallelograms een vergeten klassieker. Dit verandert wanneer onder leiding van met name Devendra Banhart de psych-folk aan een hernieuwde opmars begint en het debuut van Parallelograms een inspiratiebron blijkt voor vele jonge folkzangeressen, onder wie zeker Joanna Newsom. Parallelograms wordt ruim 30 jaar na de oorspronkelijke release opnieuw uitgebracht en wordt opeens wel op de juiste waarde geschat. Vanaf dat moment groeit de interesse voor Linda Perhacs, die nog altijd als mondhygiëniste blijkt te werken en pogingen om haar weer muziek te laten maken resoluut afwijst. In 2007 krijgt Devendra Banhart haar toch zo gek en geeft Linda Perhacs zelfs haar eerste liveoptreden. We zijn inmiddels weer een paar jaar verder. Linda Perhacs is inmiddels 70 en heeft de deur van de mondhygiëne praktijk definitief achter zich dicht kunnen trekken. In 2012 tekent Linda Perhacs uiteindelijk dan toch voor het Asthmatic Kitty label van Sufjan Stevens en nu ligt dan haar tweede plaat in de winkel, The Soul Of All Natural Things. Precies 44 jaar na haar zo lang ondergewaardeerde of zelfs vergeten debuut weet Linda Perhacs wederom indruk te maken. Perhacs heeft zich omringd door een jonge generatie muzikanten die haar tweede plaat van een authentiek maar ook modern geluid hebben voorzien. Dit laatste hoor je vooral in de tracks die zijn versierd door de elektronica van geluidskunstenares Julia Holter, maar ook de songs die worden gedomineerd door invloeden uit de psychedelische folk uit de jaren 60 en 70 klinken verrassend eigentijds. De stem van de inmiddels 70 jaar oude Linda Perhacs is niet volledig ongeschonden uit de strijd gekomen, maar zeker gezien haar leeftijd klinkt haar stem nog verrassend helder en veelzijdig. Waar tijdgenote Vashti Bunyan aan de hand van Devendra Banhart terugkeerde met een plaat waarop de tijd stil leek te hebben gestaan, verrast Linda Perhacs met een plaat die met één been in het verleden en één been in het heden staat en die bij iedere luisterbeurt weer weet te verrassen en te imponeren. Perhacs maakt bij vlagen nog altijd heerlijk wereldvreemde folkmuziek, maar gaat ook met speels gemak aan de haal met moderne elektronica of flirts met jazz. Het maakt van The Soul Of All Natural Things een sprankelende, avontuurlijke en intrigerende plaat van een niveau waar de meeste jonge folkies alleen maar van kunnen dromen. Erwin Zijleman