16 november 2025

Review: Arooj Aftab & Metropole Orkest, Amare, Den Haag, 15 november 2025

Over sommige concerten word ik werkelijk bestookt met e-mails en berichten op de sociale media, maar over de concerten die de Pakistaanse muzikante Arooj Aftab de afgelopen tijd heeft gegeven met het Metropole Orkest had ik helemaal niets gehoord. Best bijzonder, want ik heb op de krenten uit de pop heel veel aandacht besteed aan de wonderschone albums die ze de afgelopen jaren heeft uitgebracht en het zijn albums die me zeer dierbaar zijn.

Soms moet je een beetje geluk hebben. Gisterenochtend las ik  bij toeval iets over het laatste concert in de reeks, diezelfde avond in Amare in Den Haag, en er bleken nog een paar vrijgevallen kaarten beschikbaar op een hele mooie plek. En zo veranderde een niet heel bijzondere en wat regenachtige zaterdagavond toch nog in een memorabele zaterdagavond.

Den Haag speelt geen enkele rol in mijn concertbezoeken, die zich vooral op Amsterdam en Utrecht richten, maar Amare is echt een prachtige zaal met een uitstekende akoestiek. Het podium van de zaal was voor de gelegenheid flink volgepakt met het Metropole Orkest, die nog een plekje vrij hadden gehouden voor een paar muzikanten van Arooj Aftab. Voor op het podium was de centrale plek voor de dirigent van het Metropole Orkest, de zeer talentvolle Jules Buckley, maar uiteraard was er ook plaats voor Arooj Aftab, die getooid met een zonnebril het podium betrad.

Direct vanaf de eerste noten werd duidelijk dat de songs van de Pakistaanse muzikante zich uitstekend lenen voor de rijk georkestreerde arrangementen van het Metropole Orkest. Het subtiel spelende orkest sloot prachtig aan bij de wat mysterieuze sfeer van de songs van Arooj Aftab, die in het Urdu zingt, en de klanken van het orkest bleken ook prima te passen bij de bijzondere stem van de Pakistaanse muzikante.

De setlist opende met een aantal tracks van Vulture Prince, maar schakelde halverwege over op het net wat anders en wat minder donker klinkende Night Reign. De muziek, met volop ruimte voor solerende orkestleden, was prachtig en ook de stem van Arooj Aftab klonk in Amara bedwelmend mooi. De songs zijn, mede door de teksten in het Urdu, behoorlijk ongrijpbaar, maar ik kon alleen maar ademloos luisteren naar Arooj Aftab en het prachtige Metropole Orkest.

De Pakistaanse muzikante was, op de laatste avond van de tour, zeer ontspannen, deelde whiskey uit aan het publiek en het orkest, nam er zelf een wijntje bij, maar bleef ook betoveren met haar bijzondere songs en haar prachtige stem. Ik ben benieuwd hoe Arooj Aftab haar songs de volgende keer inkleurt, maar de samenwerking met een gerenommeerd Nederlands orkest was absoluut zeer geslaagde. Erwin Zijleman