De Nieuw-Zeelandse muzikante Lorde begon twee weken geleden aan haar Ultrasound World Tour, die bijna een jaar gaat duren. Gisterenavond streek ze neer in de AFAS Live voor het eerste van twee razendsnel uitverkochte concerten.
De tour volgt op het geweldige album Virgin, waarop Lorde afstand neemt van het akoestische geluid van voorganger Solar Power en de elektronica vol omarmt. De songs van Virgin staan centraal in de setlist tijdens de Ultrasound tour, maar ook een aantal songs van de eerste drie albums van Lorde hebben een Virgin makeover gekregen.
Op het eerste gezicht lijkt Lorde te kiezen voor een vrij sobere of zelfs Spartaanse setting met een vrijwel leeg podium en een verdekt opgestelde band, maar de Ultrasound Tour is een tour vol visueel spektakel, waarbij de Nieuw-Zeelandse muzikante opschuift richting totaaltheater. Dat lijkt een kansloze missie in de grote zalen waarin ze optreedt, maar Lorde laat zien dat het wel degelijk kan.
Het geluid van haar band doet op het eerste gehoor wat kil en elektronisch aan, maar het past perfect bij de songs van Virgin en bij de stem van Lorde. Het is een geluid dat hier en daar schatplichtig is aan de pioniers van de elektronische popmuziek, maar dan wel voorzien van een 2025 sausje. Uptempo songs domineren in de setlist, maar er zijn ook een aantal rustpunten ingebouwd. Lorde is pas 29, maar gaat inmiddels dertien jaar en vier albums mee, waardoor er wat te kiezen valt in haar setlist.
Lorde vertrouwt voor de lagen achtergrondvocalen in met name de songs van Virgin op de opnamen van haar album, maar ze laat direct vanaf de eerste noten horen dat ze kan zingen. De zang van Lorde heeft iets ruws, maar dat maakt haar geluid juist bijzonder. De zang van de Nieuw-Zeelandse muzikante heeft bovendien iets intiems, wat de zeggingskracht van de zang vergroot.
Lorde heeft de setlist van haar tour fraai opgebouwd. Royals, waarmee ze als 16-jarige muzikante doorbrak zit aan het begin van de set, terwijl banger Green Light zorgt voor de ultieme climax. In muzikaal en vocaal opzicht klinkt het allemaal geweldig, maar het is knap hoe Lorde ook in visueel opzicht steeds weer weet te verrassen. De belichting is bijzonder mooi en er wordt knap gespeeld met de schermen en extra attributen op het podium. Het levert een afwisselende show op met een groot aantal bijzondere momenten.
Lorde laat veel van zichzelf zien in haar songs, maar doet dat ook met haar kleding op het podium. Het ziet er soms wat exhibitionistisch uit, maar het is ook een illustratie van de puurheid en ruwe emotie die Lorde op het podium wil laten zien. Het zorgt ervoor dat de zaal aan haar voeten ligt en dat blijft zo tot de lichten weer aan gaan, na een toegift op de mixtafel achterin de zaal.
Het is behoorlijk druk in het land van de grote popzangeressen van het moment. Lorde laat tijdens haar Ultrasound Tour niet alleen zien dat ze met de allerbesten mee kan, maar ze laat bovendien zien dat ze behoort tot de meest eigenzinnige popsterren van het moment. Haar show in de AFAS Live kan mee op het lijstje met de meest indrukwekkende concerten van 2025. Erwin Zijleman

