16 mei 2018

Jess Williamson - Cosmic Wink

Jess Williamson leverde de afgelopen jaren al twee platen af, waarvan ik er één zeker in handen heb gehad. Of ik de betreffende plaat ook daadwerkelijk heb beluisterd vraag ik me echter af en als het zo is heeft de singer-songwriter uit Los Angeles destijds geen onuitwisbare indruk gemaakt. 

Bij beluistering van haar derde plaat was ik wel direct geboeid en langzaam maar zeker werd duidelijk dat Cosmic Wink van Jess Williamson deze week een plekje tussen de krenten uit de pop verdient. 

De Amerikaanse singer-songwriter doet dit met muziek die een brug slaat tussen onder andere Amerikaanse rootsmuziek, psychedelische rockmuziek uit de jaren 60, Westcoast pop uit de jaren 70 en de muziek die in de tweede helft van de jaren 70 in New York werd gemaakt. 

Cosmic Wink bevat ontegenzeggelijk invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek, maar klinkt ook heerlijk psychedelisch en heeft bovendien een sfeer die is verbonden met de Amerikaanse Westcoast. Vooral door de zang roept de nieuwe plaat van Jess Williamson bij mij echter ook volop associaties op met de muziek van Patti Smith. 

De krachtige en meer bezwerende vocalen op Cosmic Wink roepen herinneringen op aan de begindagen van de New Yorkse punkdichteres en combineren prachtig met de afwisselend zonnige en zweverige klanken. Door het vleugje roots in het geluid van de singer-songwriter uit Los Angeles zal ook de liefhebber van Amerikaanse rootsmuziek zich niet onmiddellijk afwenden. 

Cosmic Wink is een plaat die zich heerlijk zweverig voortbeweegt, maar hoe beter je naar de plaat luistert, hoe indringender de muziek van Jess Williamson wordt. Jess Williamson verruilde vlak voor het opnemen van haar derde plaat haar thuisbasis in Texas voor Los Angeles en de magie en muzikale geschiedenis van California heeft flink wat invloed gehad op haar geluid. 

Cosmic Wink neemt je hier en daar mee terug naar de tijd dat in The Golden State de wieg van de Amerikaanse psychedelica stond, maar naarmate ik de plaat vaker hoor, hoor ik ook steeds meer invloeden uit de singer-songwriter muziek zoals die in de jaren 60 en 70 in de canyons rond Los Angeles werd gemaakt of uit de perfecte popmuziek die Fleetwood Mac in de tweede helft van de jaren 70 vanuit Los Angeles maakte. 

Hiermee ben ik nog steeds niet klaar met het noemen van namen, want Cosmic Wink heeft ook iets van Mazzy Star in haar meest lome momenten. Het zijn grote namen waartegen Jess Williamson moet opboksen, maar vanwege de verrassende mix van invloeden en een toch ook duidelijk eigen geluid slaagt ze hier wat mij betreft glansrijk in. 

Cosmic Wink begon afgelopen vrijdag vrijwel onderop de stapel met nieuwe releases, maar blijkt absoluut één van de smaakmakers deze week. Erwin Zijleman

Cosmic Wink van Jess Williamson is ook verkrijgbaar via haar bandcamp pagina: https://jesswilliamson.bandcamp.com/album/cosmic-wink.