Dat Justin Townes Earle de zoon is van Steve Earle en is vernoemd naar familievriend en legende Townes van Zandt mag inmiddels als bekend worden verondersteld. Ook het feit dat de jonge Earle telg is gezegend met het muzikale talent van zowel zijn vader als zijn naamgenoot is sinds het vorig jaar verschenen The Good Life een gegeven. Met betrekking tot het nu verschenen Midnight At The Movies kan ik me dus beperken tot de muziek. Dat is zeker geen straf, want ook op Midnight At The Movies steekt Justin Townes Earle weer in grootse vorm. Het siert de jonge Earle dat hij geen enkele poging doet om in de voetsporen van zijn vader te treden. Waar de muziek van Steve Earle vaak rauw en doorleefd is, zoekt Justin Townes Earle zijn inspiratie over het algemeen op minder onherbergzaam terrein. Op Midnight At The Movies schakelt Justin Townes Earle bijna naadloos tussen een groot aantal stijlen. Folk, blues, country, bluegrass, honky tonk, ragtime, western swing; het zijn maar een aantal van de stijlen die voorbij trekken op deze plaat. Een deel van de songs is betrekkelijk lichtvoetig, maar met name de intense ballads snijden je dwars door de ziel. Waar veel muzikanten onderuit zouden gaan bij het zo frequent schakelen tussen nogal uiteenlopende stijlen, klinkt Midnight At The Movies verrassend consistent en blijft zelfs de opvallende cover van Can’t Hardly Wait van The Replacements met gemak op de been. Justin Townes Earle toont zich ook op Midnight At The Movies weer een bijzonder getalenteerd songwriter. Een songwriter die niet alleen een oor heeft voor zowel catchy tunes als meeslepende verhalen, maar zijn songs ook nog eens op bijzonder fraaie wijze weet te vertolken. Eigenlijk is er maar één ding aan te merken op deze plaat; de speelduur van maar net een half uur is aan de korte kant. Het is echter wel een half uur muziek van een niet alledaags niveau. Erwin Zijleman