12 maart 2009

Bonnie 'Prince' Billy - Beware

Hoewel ik flink wat platen van Will Oldham en al zijn alter ego’s in de kast heb staan, zitten er maar heel weinig tussen die ik mee zou willen nemen naar een onbewoond eiland. De muziek van de muzikant uit Kentucky was me in het verleden immers vaak wat te Spartaans en/of te weinig verzorgd, waardoor ik de meeste platen betrekkelijk snel zat was of er in no time gedeprimeerd door raakte. Beware, de nieuwe plaat die Will Oldham heeft gemaakt als Bonnie 'Prince' Billy, kan tot dusver rekenen op zeer tegenstrijdige recensies, waaronder flink wat hele negatieve. Op zich niet zo gek, want Beware is een wat atypische Will Oldham plaat. Beware is een voor Will Oldham begrippen behoorlijk uitbundige en goed verzorgde plaat die mij voor de afwisseling eens direct wist te overtuigen en tot dusver maar moeilijk uit de cd speler te krijgen is. Op Beware maakt Bonnie 'Prince' Billy vooral door countryrock uit de jaren 70 (denk aan Gene Clark en Gram Parsons) beïnvloede muziek. Muziek waarin Will Oldham flink uitpakt met onder andere pedal steel, strijkers, blazers en flink wat vrouwenstemmen (soms zelfs in de vorm van een heus gospelkoor). Beware is een prachtig klinkende plaat vol tijdloze muziek. Muziek die net zo goed een paar decennia geleden gemaakt had kunnen worden, al zit er wel een herkenbaar Will Oldham stempel op. Waar de muziek van Bonnie 'Prince' Billy me in het verleden altijd een wat onbestendig gevoel gaf, voelt Beware als een warm bad. Met Beware heeft Will Oldham zonder meer één van zijn meest veelzijdige, afwisselende en toegankelijke platen tot dusver gemaakt. Een plaat die hem waarschijnlijk niet door al zijn fans in dank zal worden afgenomen, maar voor mij is het absoluut één van de beste Will Oldham platen tot dusver en zeker de meest aangename. Nog even doorgroeien en hij kan mee naar het onbewoonde eiland, mocht het ooit zover komen. Erwin Zijleman