De rootssurprise van deze week komt uit Nashville, Tennessee, de huidige thuisbasis van de Amerikaanse singer-songwriter Amy Speace (die werd geboren in Baltimore en ook lange tijd in Texas vertoefde). Omdat ik nog nooit van haar gehoord had dacht ik met How To Sleep In A Stormy Boat een sensationeel debuut in handen te hebben, maar dat blijkt niet het geval. Amy Speace maakte na een korte carrière als actrice (ze speelde bij voorkeur in stukken van Shakespeare) al een vijftal platen. Het zijn platen die mij nooit bereikt hebben, maar plaat nummer zes is aangekomen als een mokerslag. How To Sleep In A Stormy Boat valt op door een serie werkelijk prachtige songs. Het zijn songs die in tekstueel opzicht veel te bieden hebben (het werk van Shakespeare was een belangrijke inspiratiebron voor de vaak wat weemoedige teksten op de plaat), maar ik concentreer me toch maar op de muziek. Amy Speace maakt op How To Sleep In A Stormy Boat fraaie en stemmige rootsmuziek. Het is muziek met een traditioneel tintje, maar oubollig klinkt het nooit. Sfeervolle strijkers en de hele mooie stem van Amy Speace bepalen voor een belangrijk deel het akoestische geluid op de plaat, dat varieert van zeer sober tot net wat voller. Het is een aangenaam geluid dat een bijna rustgevend effect heeft op de luisteraar, maar het is ook een indringend geluid dat diep onder de huid kruipt en maar blijft zorgen voor kippenvel. Amy Speace schakelt op How To Sleep In A Stormy Boat tussen country, folk en pop en smeedt deze genres aan elkaar tot muziek die zowel rootspuristen als liefhebbers van de betere rootspop zal weten te bekoren. Dat is knap. Bijgestaan door onder andere John Fullbright, Mary Gauthier, Ben Sollee en de gelouterde producer Neilson Hubbard, heeft Amy Speace een plaat gemaakt die niet onder doet voor die van de betere vrouwelijke singer-songwriters in het genre. En ook dat is knap. In muzikaal opzicht is How To Sleep In A Stormy Boat niet eens heel verrassend of opzienbarend, maar door haar even gloedvolle als doorleefde vertolking en de ruime aandacht voor de productie en arrangementen, slaagt Amy Speace er in om al haar songs op indrukwekkende wijze tot leven te brengen en naar grote hoogten te tillen. Na één keer horen ben je verliefd op deze plaat en dat gaat niet meer over. Amy Speace vertelt haar verhalen met betrekkelijk bescheiden middelen, maar de impact van haar muziek is maximaal, zeker wanneer ze kiest voor ingetogen en bijna breekbare songs. De muziek van Amy Speace laat zich dan beluisteren als een ingetogen versie van Lucinda Williams; een mooi compliment. Amy Speace is een laatbloeier, maar dat is in dit genre eerder een voordeel dan een nadeel. Ik voorspel haar dan ook bij deze een hele mooie toekomst. De start is er in ieder geval met het indrukwekkende How To Sleep In A Stormy Boat. Haar eerste platen ga ik zeker beluisteren; naar haar volgende platen kijk ik nu al vol verwachting uit. Erwin Zijleman