02 juni 2013

Paul McCartney & Wings - Wings Over America

Het overkomt me niet vaak, maar met Wings Over America bespreek ik een reissue waarvan ik het origineel niet in de kast heb staan. Toen de plaat in 1976 verscheen had ik nog hele andere interesses en toen ik een paar jaar later aan een flinke inhaalslag begon trokken de eerste platen van Wings mijn aandacht, maar liet ik de rest in de winkel achter. Nog veel later heb ik London Town uit 1978 nog wel eens op de kop getikt op cd, maar Wings Over America leek me nog altijd een overbodige live-plaat en bleef wederom in de winkel achter. Dankzij de onlangs verschenen reissue van Wings Over America ben ik bijna 37 jaar na dato alsnog toegekomen aan beluistering van de live-plaat  van Wings en ik moet zeggen dat het nut van reissues is bewezen. Wings Over America was in 1976 volgens de critici geen opzienbarende of zelfs een behoorlijk overbodige  live-plaat. Wings, de band waarmee Paul McCartney The Beatles probeerde te vergeten, was al lang over haar hoogtepunt heen en stond op het punt van omvallen, zeker na de dramatisch slechte studioplaat Wings at the Speed of Sound. De band zou met het zoetsappige London Town nog één keer succes oogsten, wat in het jaar na de eerste punkgolf best opvallend was, maar ging vervolgens roemloos ten onder. 1976 stond in het teken van de disco en liet de eerste voortekenen van de punk zien. Toch zaten er wel degelijk mensen op een live-plaat van Wings te wachten, al is het maar omdat de wereldtour waarvan de plaat verslag doet destijds alle bezoekersrecords brak. In 2013 blijkt de plaat ook ik muzikaal opzicht interessanter dan verwacht. De afgelopen jaren hebben reissues van het vroege werk dat aan Wings mag worden toegeschreven (een deel verscheen nog onder de naam Paul McCartney of Paul McCartney & Wings) laten horen dat de band veel meer was dan een manier om The Beatles te vergeten. Het oeuvre van Wings kan natuurlijk niet tippen aan dat van The Beatles, maar heel wat bands zouden tekenen voor het stapeltje platen dat de Britse band met Paul en Linda McCartney in de gelederen uitbracht. Wings Over America volgde op een zeer succesvolle wereldtournee en besloeg in de oorspronkelijke versie drie LP’s. De 2013 versie staat op twee cd’s of 3 LP’s, maar voor de muziekliefhebber die zijn of haar vakantiegeld het liefst in muziek steekt is ook een peperdure versie met een DVD en een mooi boekwerk beschikbaar. Bij beluistering van het materiaal op Wings Over America vallen een aantal dingen op. Allereerst blijkt Wings zelf garant te staan voor een serie ijzersterke songs en speelt de band opvallend hecht, waarbij met name het prima basspel van Paul McCartney de aandacht trekt. Hiernaast valt op dat alle leden van de band hun solodingetje mogen doen, maar veel interessanter is natuurlijk de aandacht voor het werk van The Beatles. Het aanwezige publiek wordt zo ongeveer gek wanneer de eerste Beatles songs uit de speakertorens komen en dat is ook niet zo gek. Voor het eerst in jaren zijn de Beatles klassiekers weer live te horen en dat doet wat met je. Zelfs wanneer je er niet bij was maar 37 jaar later voor het eerst wordt geconfronteerd met dit historische moment. Wings Over America heeft ook zeker zijn mindere momenten en zelfs een paar tenenkrommende, maar de beste momenten op de plaat zijn goud waard. Genoeg reden om nog een reissue aan de verzameling toe te voegen. Erwin Zijleman