Basia Bulat behoort in het land der vrouwelijke singer-songwriters inmiddels al enkele jaren tot de best bewaarde geheimen. De Canadese singer-songwriter maakte tot dusver twee geweldige platen (Oh, My Darling uit 2007 en Heart of My Own uit 2010), waarover eigenlijk niets negatiefs te melden viel (of het moest de wat belegen cover art zijn). Aan de hand van de van The Arcade Fire bekende Howard Bilerman maakte Basia Bulat eerst een veelzijdige indiepop plaat, om vervolgens met een wat meer roots georiënteerde plaat op de proppen te komen. Met Tall Tall Shadow levert Basia Bulat haar derde en meest ambitieuze plaat af (en bovendien die met de fraaiste cover art). Ook Tall Tall Shadow heeft een link met The Arcade Fire (net als Basia Bulat afkomstig uit Toronto). Howard Bilerman moet dit keer genoegen nemen met een meer bescheiden rol (hij mocht een deel van de plaat mixen), maar Arcade Fire lid Tim Kingsbury is prominent aanwezig. In de productie, die Kingsbury samen met Basia Bulat en engineer Mark Lawson voor zijn rekening nam, worden de krachtige vocalen van Basia Bulat gecombineerd met een veelkleurig geluid waarin zowel ruimte is voor warmbloedige organische instrumenten als voor speelse elektronica. De stem van Basia Bulat doet nog altijd flink denken aan die van Natalie Merchant (voor mij een enorme pre), maar vergeleken met Natalie Merchant beschikt Basia Bulat over een enorme hoeveelheid soul. Tall Tall Shadow laat zich hierdoor beluisteren als een hele eigenzinnige soulplaat, maar zal ook de liefhebbers van rootsmuziek, folky singer-songwriter muziek of eigenzinnige popmuziek aanspreken. Hier en daar sluit Basia Bulat bijna naadloos aan op de blue-eyed 60s soul van Dusty Springfield, maar Tall Tall Shadow bevat ook flink wat tracks die zijn te typeren als The Arcade Fire met een zangeres en tracks waarin Basia Bulat laat horen dat folk haar eerste liefde is. Basia Bulat kiest in alle gevallen voor lekker in het gehoor liggende muziek, maar het is wel muziek die recht uit het hard komt. Basia Bulat zingt alsof haar leven er van af hangt en ze doet dit zo mooi dat ik, ook na vele keren horen, diep onder de indruk ben wanneer de plaat uit de speakers komt. Ik begrijp nog steeds niet zo goed waarom de vorige platen van Basia Bulat in Nederland nauwelijks zijn opgepikt (het zal toch niet aan de cover art hebben gelegen), maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Tall Tall Shadow hetzelfde lot wacht. De derde van Basia Bulat is een plaat die omarmd moet worden door iedereen die houdt van muziek met soul, maar het is ook een plaat die liefhebbers van intieme folk diep zal roeren, terwijl ook de liefhebbers van frisse singer-songwriter pop bij Basia Bulat aan het juiste adres zijn. Omdat ik het idee heb dat het bovenstaande nog niet overtuigend genoeg is, gooi ik er nog wat hoofdletters achteraan: TALL TALL SHADOW van BASIA BULAT: PRACHTPLAAT!!! Erwin Zijleman