Synthpop volg ik zeker niet op de voet, maar zo af en toe duikt er in dit genre een plaat op die ik maar moeilijk kan weerstaan. The Bones Of What You Believe van het uit Glasgow afkomstige Chvrches was twee jaar geleden zo’n plaat.
Het Schotse trio citeerde op haar debuut nadrukkelijk uit de synthpop archieven van de jaren 80, maar slaagde er ook in om veel modernere invloeden in haar muziek te verwerken.
Omdat het dit op veel toegankelijkere en aanstekelijkere wijze deed dan soortgenoten als Grimes en Purity Ring, slaagde Chvrches er in om een breed publiek aan te spreken en werd het een graag geziene gast op de grote festivals.
Voor haar nieuwe plaat zocht Chvrches naar verluid inspiratie in de succesvolle producties van Quincy Jones uit de jaren 70 en 80. Ik hoor er persoonlijk niet zoveel van terug, maar duidelijk is wel dat Chvrches op haar tweede plaat nadrukkelijk kiest voor de pop.
Ook Every Open Eye bevat volop invloeden uit de jaren 80, maar over het algemeen genomen klinkt de nieuwe plaat van Chvrches moderner dan zijn voorganger. Zangeres Lauren Mayberry eist op de tweede plaat van Chvrches bovendien haar plekje in de spotlights op en maakt de synths ondergeschikt aan haar prima zang.
Het is allemaal wel even wennen en misschien ook wel erg poppy, maar na enige gewenning valt er veel op zijn plek. De instrumentatie, die in eerste instantie wat naar de achtergrond lijkt gedrongen, bestaat ook dit keer uit vele lagen en het zijn lagen vol verleiding en avontuur.
De ene keer zit je midden in de jaren 80, dan opeens bij de wat kitscherige pop uit de jaren 90, in de hedendaagse dance scene of bij de muziek van Scandinavische electropop prinsessen als Annie en Robyn en alles klinkt even lekker. Ik schaar Chvrches daarom ook deze keer onder mijn synthipop favorieten. Erwin Zijleman
cd LP