Ik hou absoluut van countrypop, maar ben zeker niet gecharmeerd van alle albums die in het genre verschijnen. Lucky, het debuutalbum van de jonge Amerikaanse muzikante Megan Moroney, wist me wel onmiddellijk te overtuigen. De singer-songwriter uit Nashville voegt niet al te veel pop toe aan haar countrymuziek en kan zowel uit de voeten met ingetogen als met stevigere songs, die altijd worden ingekleurd met fraai snarenwerk. Ze beschikt bovendien over een aangename stem, maar Lucky valt vooral op door een serie geweldige songs. Het zijn songs die lekker in het gehoor liggen, maar het zijn ook songs die je na een paar keer horen dierbaar zijn. Een grote belofte voor de toekomst deze Megan Moroney.
Een snelle blik op de cover van Lucky van Megan Moroney maakt direct duidelijk wat je moet verwachten van het album. Alles op deze cover ademt immers Nashville countrypop en dat is ook precies wat je krijgt. Het is een genre dat door flink wat muziekliefhebbers wordt veracht of zelfs gehaat, maar ik hou er persoonlijk wel van, zeker als het gaat om de goed gemaakte countrypop. Voor deze goed gemaakte countrypop ben je bij Megan Moroney absoluut aan het juiste adres.
Megan Moroney werd in 1997 in Georgia geboren, maar zocht een paar jaar geleden haar geluk in Nashville. Na een zeer goed ontvangen EP duikt de Amerikaanse muzikante deze week op met haar debuutalbum Lucky en dat is wat mij betreft een uitstekend countrypop album. Op haar debuutalbum werkt de jonge singer-songwriter samen met producer Kristian Bush, die in Nashville ook stevig aan de weg timmert met het duo Sugarland. Kristian Bush heeft Lucky van Megan Moroney voorzien van een warm en veelkleurig geluid.
Het is een geluid dat niet helemaal vrij is van invloeden uit de pop, maar Megan Moroney blijft op haar debuutalbum dicht bij het authentieke countrygeluid dat in Nashville momenteel gemaakt wordt, zeker wanneer ze kiest voor wat stevigere of juist voor meer ingetogen songs. Het geluid op Lucky wordt gedomineerd door snareninstrumenten en deze hoeven niet alleen maar binnen de lijntjes te kleuren, wat zeker in de wat stevigere songs fraai gitaarwerk oplevert. Het album klinkt door de subtiele popinjectie wat mij betreft een stuk aangenamer dan Nashville countrypop albums die wat meer afstand nemen van de traditionelere country.
Het debuutalbum van Megan Moroney verleidt in muzikaal en productioneel opzicht vrij makkelijk, zeker wanneer het geluid weids en broeierig klinkt, maar de muzikante uit Nashville heeft meer te bieden. Ik vind de zang op Lucky erg sterk, mede omdat Megan Moroney meer gevoel in haar zang legt dan gebruikelijk is in het genre en een subtiel maar aangenaam rauw randje op haar stembanden heeft.
Ook over de songs op het album ben ik zeer te spreken. Het zijn songs waarin de clichés uit het genre zowel in muzikaal als in tekstueel opzicht niet worden vermeden, maar de songs van Megan Moroney klinken ook fris en authentiek. In de teksten komen uiteraard de nodige foute mannen en gebroken harten voorbij, maar de Amerikaanse muzikante kan ook met humor en scherp uit de hoek komen (I sleep on my side and you sleep with everyone).
Lucky doet af en toe wel wat denken aan de countrypop albums van Taylor Swift of aan de albums waarmee Shania Twain in de jaren 90 het genre veranderde en dat is vergelijkingsmateriaal waar een jonge muzikante als Megan Moroney zich niet voor hoeft te schamen. Vergeleken met de meeste van haar leeftijdsgenoten klinkt ze een stuk volwassener en getalenteerder, zeker wanneer het gaat om de kwaliteit van de songs.
Lucky is een album dat zich direct bij eerste beluistering zeer aangenaam opdringt, maar nu ik het album wat vaker heb gehoord ben ik behoorlijk onder de indruk van de veelzijdigheid en de kwaliteit van de songs van Megan Moroney en spreekt ook de zang op het album steeds meer op de verbeelding. Hetzelfde geldt voor het zeer smaakvolle countrypop geluid op het album, dat in dit genre wat mij betreft moet worden gerekend tot de hoogtepunten van het muziekjaar 2023. Erwin Zijleman