Het blijft een prachtig verhaal. Charles Bradley zag als ventje van 14 James Brown op het podium van het legendarische New Yorkse Apollo Theater en wist vanaf dat moment dat hij in diens voetsporen wilde treden.
Het zou vervolgens echter nog 50 jaar duren voordat het debuut van de soulzanger uit Gainesville, Florida, zou verschijnen, maar No Time For Dreaming was vervolgens wel een debuut dat Charles Bradley onmiddellijk op de kaart zette als één van de grote soulzangers van dit moment.
Charles Bradley is inmiddels 68, maar weet gelukkig van geen ophouden. Changes is, na Victim Of Love uit 2013, zijn derde plaat en ook dit is weer een geweldige soulplaat.
Charles Bradley wordt op Changes bijgestaan door de kundige producer Thomas Brenneck en de fantastisch spelende The Menahan Street Band. Producer en band zetten een heerlijk soulgeluid neer, dat zo lijkt weggelopen uit de hoogtijdagen van het Stax label of de muziek die Charles Bradley’s held James Brown in de jaren 60 maakte. Een fraai retro soulgeluid hoor je wel vaker, maar als Charles Bradley gaat zingen weet je dat Changes een andere plaat is dan al die andere soulplaten die momenteel verschijnen.
Changes opent met de hoogmis en een lofzang op de Verenigde Staten en direct zit je op het puntje van je stoel. Charles Bradley mag flink op leeftijd zijn, maar de longen die hij op Changes uit zijn lijf zingt hebben nog de kracht van een jonge god.
Charles Bradley heeft nooit een geheim gemaakt van zijn bewondering voor James Brown en dat doet hij ook op Changes niet. Met name de extatische kreten doen sterk aan The Godfather of Soul denken, maar Charles Bradley haakt ook aan bij alle andere grote soulzangers uit de jaren 60.
Van de drie platen die Charles Bradley tot dusver heeft gemaakt zal Changes waarschijnlijk het minst verrassen, maar ik vind het wel de beste. De productie en instrumentatie op de plaat zijn van wereldklasse en de zang is op zijn minst imponerend.
Charles Bradley maakt op Changes van alles soul, waarbij het niet zoveel uitmaakt of hij met een gloednieuwe song of met een Black Sabbath cover uit een ver verleden op de proppen komt. Indrukwekkende plaat. Erwin Zijleman