06 juni 2016

Tegan And Sara - Love You To Death

De Canadese tweeling Tegan And Sara (Quin) dook aan het eind van de jaren 90 op in de slipstream van de succesvolle Lillith Fair concerten (met alleen vrouwelijke artiesten). 

De tweelingzusjes uit Calgary maakten in eerste instantie vooral door rauwe folk geïnspireerde muziek, maar schoven een jaar of tien geleden op richting alternatieve rock en pop. 

Na het uitstekende So Jealous ben ik Tegan And Sara uit het oog verloren, totdat ik in Spotify hun nieuwe plaat Love You To Death voorbij zag komen. 

Na de eerste noten van de plaat heb ik direct gecontroleerd of het op deze plaat om Tegan en Sara Quin gaat, maar dat blijkt het geval. Tegan And Sara zijn op Love You To Death opgeschoven richting de hitgevoelige pop die momenteel zo populair is en klinken meer als Rihanna dan als hun oorspronkelijke voorbeeld Ani DiFranco. 

Het was zeker even slikken, maar desondanks ben ik Love You To Death blijven beluisteren. Het gekke is dat ik op een gegeven moment gecharmeerd raakte van het nieuwe geluid van de zusjes Quin. 

Helemaal nieuw is dat geluid overigens niet, want op het in 2013 verschenen en door mij over het hoofd gezien Heartthrob kozen Tegan And Sara ook al voor een zeer hitgevoelig electropop geluid. Het wordt verder uitgebouwd op Love You To Death. 

Het is een geluid dat nauwelijks is te onderscheiden van het geluid van hedendaagse popprinsessen als Rihanna en Katy Perry, maar ook raakt aan dat van net wat serieuzer genomen Scandinavische zangeressen als de Zweedse Robyn en de Noorse Annie. 

Love You To Death wordt gedomineerd door een zwaar aangezet elektronisch geluid dat niet mijn kopje thee is, maar onder al het elektronische geweld is wel degelijk moois verstopt. Wanneer Tegan And Sara wat gas terugnemen staan ze nog steeds garant voor prachtige popliedjes en ook wanneer de elektronica (die soms wel andere wegen dan gebruikelijk bewandelt) domineert, betoveren de mooie en perfect met elkaar samenvloeiende stemmen van de Canadese tweeling. 

Na enige gewenning domineert de elektronica niet meer en hoor je alleen alles wat mooi is op Love You To Death en dat blijkt best veel. Met hun nieuwe plaat richten Tegan And Sara zich op een totaal ander publiek dan het publiek dat het tweetal ooit omarmde, maar voor de ruimdenkende fans van het eerste uur valt er ook op deze plaat best veel te genieten. Voor mij op zijn minst een ‘guilty pleasure’. Erwin Zijleman