Regina Spektor werd geboren in Moskou, maar verhuisde toen ze negen jaar oud was naar The Bronx.
In New York dook ze aan het eind van de jaren 90, samen met onder andere The Moldy Peaches, op in de anti-folk scene van The Big Apple, maar deze scene is Regina Spektor op haar laatste platen volledig ontgroeid.
Sinds Begin To Hope uit 2006 opereert Regina Spektor op een breed terrein en dat terrein is op het nu verschenen Remember Us To Life alleen maar breder geworden.
Op haar nieuwe plaat maakt de muzikante uit New York tijdloze singer-songwriter muziek die teruggrijpt op de grote singer-songwriters uit de jaren 70, stekelige pianopop zoals Fiona Apple en Tori Amos die maken en behoorlijk theatrale popmuziek in de stijl van Rufus Wainwrights, maar ook songs waarmee ze de betere popprinsessen naar de kroon steekt en vervolgens overtroeft met avontuurlijke klanken.
Het rammelende geluid van haar eerste platen heeft Regina Spektor inmiddels verruild voor een rijk en gloedvol geluid, waarin warme pianoklanken domineren en ook strijkers naar hartenlust mogen schitteren. Het zijn klanken waarin de aangename stem van Regina Spektor uitstekend gedijt.
Remember Us To Life laat horen dat Regina Spektor zich in vocaal opzicht flink ontwikkeld heeft, maar de meeste groei hoor je in haar songs. Het is knap hoe de Russisch-Amerikaanse singer-songwriter kan aansluiten bij de tijdloze muziek van decennia geleden, maar op hetzelfde moment kan vernieuwen met songs die zich keer op keer stiekem buiten de gebaande paden bewegen.
Zeker wanneer de donkere pianoklanken worden begeleid door strijkers doet de muziek van Regina Spektor denken aan die van de door mij zeer bewonderde Fiona Apple, al is Remember Us To Life wel wat zonniger en lichtvoetiger dan de platen van de weinig productieve muzikante uit New York. Maar Remember Us To Life schiet ook talloze andere kanten op.
Producer Leo Abrahams heeft Remember Us To Life voorzien van rijke arrangementen vol strijkers, maar geeft ook de meer eigenzinnige kant van Regina Spektor alle ruimte, waardoor de wat stemmige en statige pianoballads steeds worden omgeven door songs waarin Regina Spektor lekker buiten de lijntjes kleurt.
Het is opvallend dat Regina Spektor nog steeds veelvuldig wordt geassocieerd met de New Yorkse anti-folk scene, terwijl ze inmiddels precies doet waar deze beweging zich zo tegen afzette. Ik kan me er niet druk om maken, want Remember Us To Life is de beste plaat van Regina Spektor tot dusver. En dat zegt wat. Erwin Zijleman