06 maart 2013

Suuns - Images Du Futur

Met afstand de spannendste plaat die ik deze week gehoord heb komt van de Canadese band Suuns. Het debuut van de band uit Montreal (de thuisbasis van heel veel spannende muziek) heb ik twee jaar geleden compleet gemist, maar Images Du Futur heb ik direct bij eerste beluistering omarmd. De tweede plaat van Suuns is geen plaat die het de luisteraar makkelijk maakt. Op Images Du Futur gebeurt van alles, wordt het experiment geen moment geschuwd en is er voor de luisteraar maar weinig houvast. Ik hou er op zich wel van om platen in een hokje te duwen, maar dat is in het geval van Suuns lastig. Images Du Futur laat zich beluisteren als een mix van Radiohead, Neu!, Godspeed You Black Emperor en Underworld, maar dan met een flinke bak extra gitaren. Ik vrees dat niemand iets kan met deze vergelijking, dus wat mij betreft kun je hem onmiddellijk vergeten. De tien songs op Images Du Futur vallen op door stevig uitpakkende atmosferische elektronica en dromerige zang, maar ook door stevige ritmes en de mooiste gitaarlijnen die je de laatste tijd hebt gehoord. Suuns maakt geen doorsnee popliedjes, maar de songs van de band betoveren toch redelijk makkelijk. De songs op de plaat verschillen niet alleen onderling sterk van kleur, maar ook binnen de songs van Suuns zijn verrassende wendingen eerder regel dan uitzondering. Images Du Futur is een donkere en soms zelf duistere plaat die vooral energie kost, maar de energie die je er in stopt krijg je uiteindelijk in meervoud terug. Images Du Futur duurt drie kwartier en in die drie kwartier wordt je heen en weer geslingerd tussen verschillende stijlen, stemmingen en klankkleuren. Zo opent de plaat met vervormde gitaren, krijg je in de track die volgt stevige beats en vervormde elektronica en maken deze vervolgens weer plaats voor psychedelische klanken of juist dromerige klankentapijten. Het experiment staat bij Suuns in bijzonder hoog aanzien, maar op één of andere manier slaagt de band uit Montreal er in om tegendraadse klanken te verwerken tot popliedjes die uiteindelijk toch steeds een kop en een staart blijken te hebben. Het is bijzonder knap als je het mij vraagt. Images Du Futur vond ik in eerste instantie vooral een intrigerende plaat, maar het is ook zo’n plaat die je steeds opnieuw wilt horen en die je steeds vaker het gevoel geeft dat je naar een meesterwerk aan het luisteren bent. Ik heb de plaat inmiddels zo vaak gehoord dat ik wel van een meesterwerk durf te spreken. Het is er die zeker niet geschikt is voor alle muziekliefhebbers, maar een ieder die niet bang is voor een beetje avontuur, experiment en eigenwijsheid gaat enorm genieten van Images Du Futur van Suuns. Let maar op. Erwin Zijleman