Ik heb heel veel respect voor het legioen Amerikaanse rootsmuzikanten dat de oversteek naar Europa waagt om hier voor een appel en een ei te komen optreden. Amerikaanse promotors voorzien me sinds kort van cd’s van deze muzikanten en de komende weken pik er steeds op zaterdag een uit. Deze week is het de beurt aan Carrie Clark, die de komende dagen nog is te zien op een aantal plekken in het land (check haar tourschema op http://www.carrieclark.com/). Een maand of twee geleden ontving ik al haar cd Between Bed Sheets & Turpentine, als ik het goed gezien heb haar vierde plaat. Deze heb ik inmiddels al meerdere malen voorbij horen komen en bevalt me eigenlijk steeds beter. Op Between Bed Sheets & Turpentine maken Carrie Clark en haar band The Lonesome Lovers Amerikaanse rootsmuziek in de breedste zin van het woord. Between Bed Sheets & Turpentine opent met twee cabaretesk aandoende tracks waarin een hoofdrol is weggelegd voor de mooie stem van Carrie Clark, al valt ook direct op dat haar band bestaat uit een stel zeer gelouterde muzikanten die een aardig potje kunnen spelen. Met de eerste tracks weet Carrie Clark direct te overtuigen, maar het beste moet dan nog komen. Zeker wanneer de singer-songwriter uit Seattle kiest voor een wat steviger geluid schaart ze zich met gemak onder de smaakmakers in het genre. In de wat stevigere rootsrock tracks valt niet alleen op hoe goed haar band is, maar hoor je vooral wat een geweldige zangeres Carrie Clark is. Ze heeft niet alleen een lichte snik in haar stem, maar ook een rauw randje en heeft bovendien een flink bereik, waardoor haar stem steeds weer wat anders klinkt. Door haar vocale capaciteiten en de kwaliteiten van haar band, kunnen Carrie Clark & The Lonesome Lovers op Between Bed Sheets & Turpentine eigenlijk alles aan en maakt het niet zoveel uit of wordt gekozen voor aanstekelijke rootsrock of een intieme country ballad, om slechts twee van de vele uitersten te noemen. Between Bed Sheets & Turpentine valt niet alleen op door de kwaliteit van de vocalen en de instrumentatie. Carrie Clark schrijft mooie persoonlijke songs met humor en heeft voor haar nieuwe plaat ook nog eens een producer weten te strikken die weet hoe een goede rootsplaat moet klinken. Martin Feveyer, die eerder werkte met onder andere Jesse Sykes & The Sweet Hereafter, heeft Between Bed Sheets & Turpentine voorzien van een mooi helder geluid, waarin alle instrumenten goed tot hun recht komen en de prachtstem van Carrie Clark alle ruimte krijgt. Het resultaat is een plaat die niet onder doet voor de platen van de groteren in het genre. Alle reden dus om deze Carrie Clark te gaan zien op een podium in de buurt en direct deze hele mooie cd aan te schaffen. Dat kan uiteraard ook via het Internet, bijvoorbeeld bij CDbaby (http://www.cdbaby.com/cd/carrieclark4) of Bandcamp (http://carrieclark.bandcamp.com/). Erwin Zijleman