In de categorie minder bekend talent in het rootssegment deze week aandacht voor Jane Kramer.
Jane Kramer komt oorspronkelijk uit North Carolina, maar opereert inmiddels al weer een tijdje vanuit het hippe Portland, Oregon. Dat is de thuisbasis van heel wat gerenommeerde indie bands, maar de stad in het noordoosten van de Verenigde Staten draagt ook Amerikaanse rootsmuzikanten een warm hart toe.
Jane Kramer timmert in de Verenigde Staten al een tijdje stevig aan de weg, zeker nadat ze door niemand minder dan Melissa Ferrick was opgepikt, maar met de hernieuwde release van haar debuut Break & Bloom moet de ster van Jane Kramer ook hier gaan stralen.
Break & Bloom is een opvallend veelzijdig debuut. De plaat opent bijzonder jazzy en doet door de jazzy accenten, maar vooral door de stem van Jane Kramer, onmiddellijk aan Norah Jones denken. Net als je je begint af te vragen of we behoefte hebben aan een tweede Norah Jones verruilt Jane Kramer de jazz voor folk en country en sluipt een aangename snik in haar stem.
De associatie met Norah Jones is vrijwel onmiddellijk verdwenen en maakt plaats voor de associatie met de stem van Natalie Merchant. Dit is een associatie die wat langer stand houdt, maar over het algemeen laat Jane Kramer op Break & Bloom toch een duidelijk eigen stemgeluid horen.
Het is direct ook een van de sterkste wapens van de Amerikaanse singer-songwriter. Jane Kramer heeft een stem die in meerdere genres en in songs met uiteenlopende emoties uit de voeten kan en hier maakt ze op Break & Bloom dankbaar gebruik van.
Op basis van de bijzonder fraaie openingstrack stop je Jane Kramer absoluut in het hokje Amerikaanse rootsmuziek, maar wanneer ze in de tweede track Tori Amos naar de kroon steekt (inclusief uitbarsting) begin je toch weer te twijfelen. De liefhebbers van beide genres (en hier reken ik mezelf zeker toe) zitten inmiddels op het puntje van hun stoel. De liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek zijn waarschijnlijk nog wat afwachtend, maar zullen absoluut vallen voor het fraaie debuut van Jane Kramer.
Op de rest van Break & Bloom overheersen immers de tracks die uitstekend in het hokje Amerikaanse rootsmuziek passen. Deze zijn zo nu en dan behoorlijk traditioneel, maar ook dat blijkt uitstekend te passen bij de bijzondere stem van Jane Kramer.
Jane Kramer omringt zich op Break & Bloom met een aantal prima muzikanten, wat haar muziek nog meer kleur en zeggingskracht geeft. Dat hoor je in de uiterst sober ingekleurde songs, waarin vaak de viool de hoofdrol opeist, maar ook als Jane Kramer kiest voor een wat vollere instrumentatie, met bijvoorbeeld prachtige melancholische blazers, zijn muziek en vocalen in balans.
Door de vocale kwaliteiten van Jane Kramer is Break & Bloom een plaat die onmiddellijk de aandacht opeist en de plaat houdt deze aandacht ook vast wanneer de songs blijken te groeien en Jane Kramer ook in tekstueel opzicht bijzonder vaardig blijkt. Al met al een bijzonder veelbelovend debuut van een jonge Amerikaanse singer-songwriter, die zich met een beetje geluk zomaar tussen de groten in het genre kan spelen. Erwin Zijleman
Break & Bloom van Jane Kramer ligt nog niet in Nederland in de winkel, maar kan wel worden verkregen via het onvolprezen cdbaby (http://www.cdbaby.com/cd/janekramer).