De Canadese singer-songwriter Corb Lund draait inmiddels al weer bijna twintig jaar mee, maar de stapel platen die hij maakte tussen 1995 en 2012 is me eerlijk gezegd volledig ontgaan.
Dat geldt zeker niet voor het twee jaar geleden verschenen Cabin Fever dat ik twee jaar geleden omarmde als een klassieker in de dop. Het is een plaat die ik niet snel zal vergeten, al is het maar omdat ik in eerste instantie alleen de akoestische bonus cd had gevonden, zodat de elektrische hoofdmoot uiteindelijk als voetnoot aan mijn recensie moest worden toegevoegd.
Ook het een maand of twee geleden verschenen Counterfeit Blues bevat een bonus-disc, maar omdat het dit keer gaat om een, overigens bijzonder fraaie, documentaire op DVD is de kans op verwarring dit keer minder groot.
Counterfeit Blues sluit aan op de eerste disc van Cabin Fever en walst over je heen met een elektrisch versterkte portie country, folk, honky tonk en vooral blues, westen swing, rock ’n roll, rootsrock en rockabilly.
Iedereen die de muziek van Corb Lund al langer een warm hart toe draagt, zal veel oude bekenden tegen komen, want de plaat bevat songs van platen die Corb Lund een jaar of tien geleden maakte. Al deze songs werden in Memphis, Tennessee, opnieuw opgenomen, waarbij de legendarische Sun Studio’s zorgden voor een ambiance vol historie en magie.
Corb Lund en zijn drie muzikale medestanders hadden er hoorbaar zin in, want wat wordt er op Counterfeit Blues gedreven en energiek gemusiceerd. De plaat spat werkelijk uit de speakers en is van het hoge niveau dat Corb Lund ook op Cabin Fever etaleerde.
Lund beschikt over een krachtige en aangename stem en beschikt over een band die in meerdere genres uit de voeten kan. Het maakt daarom niet zoveel uit in welk genre de Canadees opereert. Zijn blues klinkt rauw en meedogenloos, zijn rock ’n roll en rockabilly tijdloos en energiek, zijn rootsmuziek geïnspireerd maar ook altijd verrassend.
Corb Lund citeert op Counterfeit Blues uit zijn eigen muziek uit een nog redelijk recent verleden en gaat in muzikaal opzicht nog een aantal decennia verder terug. De plaat klinkt aan de ene kant heerlijk tijdloos, maar verenigt ook bijna stiekem genres die nog niet eerder verenigd werden. Het levert een bijzonder veelzijdige rootsplaat op, die zich uiteindelijk van hoogtepunt naar hoogtepunt sleept.
Met name het werkelijk prachtige gitaarwerk en de gevoelige strot van Corb Lund dragen nadrukkelijk bij aan de kracht van Counterfeit Blues, maar ook de ritmesectie weet zich uiteindelijk in bijzonder positieve zin te onderscheiden.
Op basis van Cabin Fever voorspelde ik Corb Lund twee jaar geleden alsnog een prachtige carrière in de rootsmuziek en deze voorspelling hoeft op basis van Counterfeit Blues niet te worden bijgesteld. Integendeel, de nieuwe plaat is nog veel urgenter.
Stop overigens zeker ook de bijgevoegde DVD een keer in de speler, want deze brengt de tocht van een stel Canadese muzikanten naar de historische of zelfs heilige grond in Memphis fraai in beeld en bevat ook nog eens een aantal bonus tracks.
Counterfeit Blues is al met al een plaat met meerdere gezichten. Corb Lund eert op deze plaat zijn oude werk en eert invloeden uit vervlogen tijden. Dit doet hij, samen met zijn geweldige band, met zoveel energie, passie en kwaliteit dat Counterfeit Blues garant staat voor een zeldzaam aangename luisterervaring die zowel het verleden als het heden recht doet; net als het overigens nog altijd prachtige Cabin Fever twee jaar geleden. Erwin Zijleman