19 juni 2022

Teena Marie - Emerald City (1986)

De Amerikaanse muzikante Teena Marie maakte volgens velen met Emerald City uit 1986 haar met afstand slechtste album, maar het is wat mij betreft een vergeten klassieker die absoluut eerherstel verdient
Teena Marie maakte vijftien albums en de meeste hiervan konden rekenen op positieve recensies. Er werd echter ook één album neergesabeld, maar dit is mijn favoriete Teena Marie album. Emerald City wijkt qua geluid, productie en invloeden af van de meeste andere albums die de Amerikaanse muzikante maakte. Het is een album dat zomaar geproduceerd zou kunnen zijn door Prince, die echter niets te maken had met het album. De funky pop op Emerald City valt op door heel veel vaart, door aanstekelijke songs, door soepele zang en door een aantal bijdragen van gastmuzikanten, van wie Stevie Ray Vaughan de show steelt. Ruim vijfendertig jaar na de release van het album is het tijd voor eerherstel.


De in 2010 overleden Amerikaanse muzikante Teena Marie maakte tijdens haar te korte leven (ze werd slechts 54 jaar oud) vijftien albums. Van die vijftien albums heb ik er hooguit een stuk of vier beluisterd, maar er is maar één Teena Marie album dat ik echt noot voor noot ken, Emerald City uit 1986. 

Teena Marie, het alter ego van Mary Christine Brockert, groeide op in California en was al op jonge leeftijd actief in de muziek. Ze debuteerde in 1979 en maakte indruk met haar soepele stem, maar pas in 1986 maakte ik voor het eerst kennis met de muziek van Teena Marie. De aanschaf van Emerald City was een 100% toevalstreffer, maar wat ben ik blij dat dit album ooit op mijn pad kwam. 

Ik heb het na Emerald City nog een paar keer geprobeerd met haar muziek, maar het kwam wat mij betreft niet in de buurt van het briljante Emerald City. Het gekke is dat zowel vrijwel alle critici als de fans van Teena Marie totaal anders denken over het album. De beoordelingen van de Amerikaanse muziekwebsite AllMusic.com kan ik over het algemeen wel plaatsen, maar van de lage score voor Emerald City en de toevoeging dat het de grootste teleurstelling uit de carrière van Teena Marie is, begrijp ik echt helemaal niets. 

Mede door de vernietigende recensies verkocht het album voor geen meter, maar ik vind het album iedere cent die ik er ooit voor betaalde meer dan waard. Emerald City is wel een wat atypisch album in het oeuvre van de Amerikaanse muzikante. Luister naar Emerald City en je hoort een album dat gemaakt lijkt door of in ieder geval met Prince. Teena Marie klinkt op Emerald City als de beste protegee van Prince, nog een stukje beter dan Jill Jones (op wie ik nog eens terug zal komen als haar geweldige debuutalbum nog eens opduikt op de streaming media diensten). Prince had echter helemaal niets te maken met Emerald City. 

Teena Marie doet op haar zevende album heel veel zelf, waaronder de productie, maar kreeg in muzikaal opzicht wel wat hulp van geweldige muzikanten als Stanley Clarke, Bootsy Collings, Paulinho Da Costa, Branford Marsalis en vooral Stevie Ray Vaughan, die in het prachtige You So Heavy een solo speelt die al genoeg is om van Emerald City een klassieker te maken. 

Teena Marie flirt op Emerald City een paar keer met rockmuziek, maar het album bevat toch vooral funky pop. Het is funky pop die zomaar van de hand van Prince had kunnen zijn, maar Emerald City is ook een blauwdruk voor Control, het album waarmee Janet Jackson een paar jaar later zou doorbreken. 

Emerald City is een album waar enorm veel vaart in zit. Teena Marie sleurt je op fascinerende wijze door een serie geweldige songs op het album. Zeker de eerste plaatkant is fantastisch, maar het album verslapt hierna nauwelijks. Het zijn songs die stuk voor stuk fantastisch klinken, maar Teena Marie is op Emerald City ook een geweldige zangeres, die zich soepel beweegt door het fascinerende muzikale landschap op het album. 

Het is een album dat werd afgekraakt en genegeerd, maar dat absoluut eerherstel verdient. Ik had echt al heel lang niet meer naar het album geluisterd, maar vond het direct bij eerste beluistering weer fantastisch en dat ondanks het feit dat de muziek die Teena Marie maakt normaal gesproken niet echt mijn muziek is en dat was het in 1986 nog veel minder. Het is bovendien een album dat de tand des tijds redelijk goed heeft doorstaan, al is de productie er wel echt een van de jaren 80. Ik heb dit keer wat meer albums van Teena Marie beluisterd (leve de streaming media diensten), maar Emerald City blijft mijn onbetwiste favoriet binnen het oeuvre van Teena Marie. Erwin Zijleman


Emerald City van Teena Marie is verkrijgbaar via de Mania webshop: