01 september 2023

Mipso - Book Of Fools

Libby Rodenbough leverde eerder dit jaar een geweldig soloalbum af, maar ook haar band kan er wat van, want ook het nieuwe album van Mipso is absoluut jaarlijstjeswaardig en wordt alleen maar beter
De eerste vier albums van de Amerikaanse band Mipso zijn me ontgaan, maar ik ontdekte de band in 2000, nadat bandlid Libby Rodenbough een geweldig soloalbum had gemaakt. Ook het album van Mipso maakte flink wat indruk, maar ik vind het deze week verschenen nieuwe album van de band nog beter. Mipso neemt op Book Of Fools nog wat meer afstand van de betrekkelijk traditionele rootsmuziek van de eerste albums en verrast met een spannend geluid vol invloeden. Op hetzelfde moment zijn de songs van de Amerikaanse band behoorlijk toegankelijk, al is het maar vanwege de gloedvolle vocalen.



Ik ontdekte de Amerikaanse band Mipso pas nadat ik 2020 behoorlijk onder de indruk was geraakt van het solodebuut van Libby Rodenbough, die ook deel uit maakt van Mipso. Met het in het voorjaar van 2020 verschenen Spectacle Of Love haalde Libby Rodenbough uiteindelijk zelfs mijn jaarlijstje, maar ook het in de herfst van dat jaar verschenen titelloze album van Mipso beviel me uitstekend. 
Het bleek al het vijfde album van de band uit Chapel Hill, North Carolina, maar op het titelloze album klonk Mipso een stuk moderner en eigenzinniger dan op haar eerdere albums en verrijkte het haar Amerikaanse rootsmuziek met flink wat eigentijdse impulsen uit verschillende genres. 

Dit voorjaar keerde Libby Rodenbough terug met haar tweede soloalbum en net als in 2020 volgt Mipso vlak na de zomer met een nieuw album. Ook met Between The Blades leverde Libby Rodenbough weer een album af met jaarlijstjespotentie, maar ook Mipso levert met Book Of Fools een uitstekend album af. Op het vorige album van Mipso moest Libby Rodenbough in vocaal opzicht helaas genoegen nemen met een bijrol, maar direct in de openingstrack van Book Of Fools duikt ze op en vanaf dat moment speelde Mipso voor mij een gewonnen wedstrijd. 

Net als op haar vorige album maakt Mipso op Book Of Fools Amerikaanse rootsmuziek met een eigenzinnige twist. De band uit North Carolina sleept er flink wat invloeden uit de pop en de (country)rock en hier en daar een vleugje jazz bij, maar zal ook nog altijd liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek aanspreken. 

Met name wanneer Libby Rodenbough de zang voor haar rekening neemt verleidt Mipso wat mij betreft meedogenloos, maar ook de zang van Joseph Terrell mag er zijn en wanneer de twee hun stemmen combineren ontstaat er iets bijzonders. In vocaal opzicht zit het allemaal wel goed op het nieuwe album van Mipso, al is het maar omdat het aandeel van de geweldige stem van Libby Rodenbough is gegroeid, maar ook in muzikaal opzicht is Book Of Fools een interessant album. 

Op de vorige albums van Mipso speelde de viool van Libby Rodenbough een belangrijke rol, maar op Book Of Fools blijft de viool vaak in de koffer en zijn het met name de gitaren die de aandacht trekken, al klinken ook de keyboards prachtig. Het gitaargeluid op het album is veelkleurig en varieert van uiterst subtiel tot voorzichtig gruizig. 

De songs van Mipso liggen lekker en makkelijk in het gehoor, maar toch is het niet zo makkelijk om een etiket te plakken op de muziek van de band. Dat zorgde drie jaar geleden voor een onderscheidend album, maar ik vind Book Of Fools nog wat beter dan het titelloze album van Mipso. Op haar zesde album laat Mipso horen dat het alles heeft dat nodig is om uit te groeien tot een grote band. De degelijke Amerikaanse rootsmuziek uit het verleden is verrijkt met het nodige muzikale experiment, waardoor Book Of Fools een album is dat de fantasie prikkelt. Hierbij komen de geweldige zang en de zeer aansprekende songs op het album. 

Ik had voor het tweede soloalbum van Libby Rodenbough al een plekje gereserveerd in mijn jaarlijstje, maar hoe vaker ik naar het nieuwe album van Mipso luister, hoe meer ik onder de indruk raak van dit bijzondere album dat ook nog eens is gevuld met flink wat groeibriljanten die alleen maar mooier kunnen worden. Erwin Zijleman

De muziek van Mipso is ook verkrijgbaar via de bandcamp pagina van de Amerikaanse band: https://mipsomusic.bandcamp.com/album/book-of-fools-2.