Het debuutalbum van Laufey is pas een jaar oud, maar deze week keert de muzikante uit Los Angeles alweer terug met haar tweede album. Bewitched ligt grotendeels in het verlengde van het vorig jaar verschenen Everything I Know About Love, maar de nog altijd piepjonge Laufey zet ook een aantal reuzenstappen. Bewitched klinkt op het eerste gehoor wat zoet en zwijmelend, maar er is veel aandacht besteed aan de instrumentatie op en productie van het album. Laufey is op Bewitched ook gegroeid als songwriter, maar het is de zang die op haar tweede album de meeste indruk maakt. De jonge muzikante zingt met veel precisie, maar ook met veel gevoel, waardoor Bewitched niet alleen het oor streelt, maar ook onder de huid kruipt.
Laufey (Lin Jónsdóttir) kreeg de muziek thuis met de paplepel ingegoten. Haar Chinese moeder is een klassiek geschoold violiste, terwijl haar IJslandse vader een groot jazzliefhebber is. Via Reykjavik, Washington D.C. en Boston, waar Laufey studeerde aan het roemruchte Berklee College of Music, is Laufey neergestreken in Los Angeles, waar ze vorig jaar haar debuutalbum Everything I Know About Love uitbracht.
Op dit zeer goed ontvangen debuutalbum liet Laufey horen dat ze haar ambitie om in de voetsporen van haar moeder te treden achter zich had gelaten en vol koos voor de grote liefde van haar vader, de jazz. Laufey was pas 23 toen ze haar debuutalbum opnam, wat je terug zag in de teksten die vooral gingen over volwassen worden en de zoektocht naar liefde. In muzikaal en vocaal opzicht klonk de jonge Chinees-IJslandse muzikante echter verrassend volwassen.
Everything I Know About Love klonk op het eerste gehoor misschien wat zoetsappig, maar wanneer je eenmaal vatbaar werd voor de vocale verleidingen van Laufey was deze verleiding ook genadeloos. Laufey herinnerde met haar debuutalbum aan de eerste stappen in de muziek van Norah Jones en Katie Melua, maar het album liet ook echo’s horen van grootheden als Billie Holiday, Ella Fitzgerald en Sarah Vaughan. Everything I Know About Love heeft Laufey zeker geen windeieren gelegd, want de jonge muzikante behoort inmiddels tot de grote sterren van de jazzy popmuziek.
Ik vond het debuutalbum van Laufey bij eerste beluistering wel erg zoetsappig en dat was ook mijn eerste gevoel bij beluistering van het deze week verschenen Bewitched. Zeker wanneer de violen aanzwellen klinkt het nieuwe album van Laufey behoorlijk gepolijst en zit ze dichter tegen de vertolkers van The Great American Songbook aan dan tegen de gevierde popprinsessen van het moment aan. De jonge Chinees-IJslandse muzikante heeft echter ook een TikTok hit op haar naam staan, waarin ze de pop en de bossa nova wat steviger omarmt.
De wat zoetsappige en dromerige klanken op Bewitched strijken op het eerste gehoor misschien wat tegen de haren in, maar ze doen het geweldig op een luie zondagochtend of op de warme nazomeravonden van het moment. Eenmaal gewend aan het wat zoete en gepolijste geluid van Laufey kan de aandacht volledig worden gericht op haar zang en die is van een bijna onwerkelijke schoonheid.
Laufey maakte op haar debuutalbum al veel indruk met haar prachtige stem en verrassend trefzekere voordracht, maar op Bewitched is haar zang nog veel mooier. Laufey zingt op haar nieuwe album prachtig, maar ook met veel gevoel, waardoor ieder woord dat ze zingt binnen komt. Wanneer je wordt gegrepen door de prachtige zang op Bewitched, worden ook de instrumentatie en productie van het album aansprekender, want deze passen perfect bij de prachtige stem van de Chinees-IJslandse muzikante.
Als de jonge muzikante zich aan het einde van het album ook nog eens waagt aan het compleet dood gecoverde Misty maar toch zorgt voor kippenvel weet je zeker dat Laufey een hele grote gaat worden. Ik ben op zich wel benieuwd hoe Laufey klinkt als ze wat meer opschuift richting eigentijdse pop, maar ook als ze doorgaat op de ingeslagen weg ben ik heel benieuwd naar haar volgende verrichtingen, want de pas 24 jaar oude muzikante kan alleen maar beter worden. Erwin Zijleman